Illdisposed - There Is Light (But It's Not For Me)

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Kent u Panzerchrist? Neen? Sla uzelf op uw hoofd met iets wat minimaal tien kilo weegt en vraagt het u opnieuw af. Nog steeds niet? Schande. Volg dan deze link. Hoort u de zanger? Dit is de lompste zanger (Bo Summer) die ik ken die blijft boeien. Panzerchrist is één van de meest brute bands die ik ken. Maar alles heeft een keerzijde en die zijde heet Illdisposed (DK). Dit combo geeft ook onderdak aan bruller Bo Summer, maar muzikaal is het echter toch heel wat anders.

Het tempo ligt aanzienlijk lager en het geheel is veel melodieuzer. Maar omdat Panzerchrist zo gruwelijk bruut is betekent dat nog steeds dat dit 'There Is Light (But It's Not For Me) een behoorlijk stevig plaatje is geworden. Dat wordt met name veroorzaakt door de gruwelijke vocalen van Summer die veel herkenningspunten bieden en zeer onderhoudend zijn. Hij weet met zijn vocalen de muziek eenvoudigweg meer betekenis te geven. Maar op instrumentaal vlak is dit minimaal even boeiend als de voorgenoemde band, zo mogelijk nog boeiender. Basis zijn lage gitaren met roffelende double bass drums. De gitaren brengen echter de fraaiste harmonieën en melodieën zonder energie of bruutheid te verliezen. Op dat vlak heeft de band veel weg van Bolt Thrower, maar dan sneller en met meer uitgewerkte melodieën. Wat deze band echter, voor mij althans, echt fantastisch maakt is het gebuik van de keyboards. Kent u het vroegere Nightfall (Griekenland) ten tijde van 'Athenean Echoes'? Daar heeft het wel wat van weg. Innovatief gebruik betekent dat. Dan weer alleen wat effecten of aangeslagen akkoorden, soms weer hele melodieën. Maar ook gebruikt men de keys om het te verfraaien, maar ook om het akeliger te laten klinken. Ook zit er wel wat oude Crematory in ten tijde van 'Eyes Of Suffering'. Enige progressieve trekjes zijn ook niet te ontkennen in de melodieën en de gelaagde spanning die de nummers kennen. En ja…wellicht kan dit ook wel bekeken worden als de brute versie van landgenoten Mercenary. Het vernieuwende is in ieder geval zeker aanwezig en de stijl verschilt er niet eens zo veel van als je de brute vocalen ter zijde legt.

Illdisposed heeft al de bovengenoemde elementen weten samen te smelten tot een onwijs boeiende plaat die geen seconde verveelt. De songs zijn zeer onderhoudend, bruut, melodieus en hebben veel herkenningspunten en zeer veel variatie. Vreemd genoeg ken ik de voorgaande albums niet, maar als die net zo zijn is daar van aanschaf ook verplicht. Dit is wat mij betreft echt een genreoverstijgend album geworden waar ook fan van minder lomp werk wat mee kunnen gezien de toevoeging van de verschillende genoemde elementen. Het is geen eenzijdig ramwerk wat we te horen krijgen, maar veelgelaagde death metal die zeer doordacht is. Topper!