Stargazery - Eye On The Sky

Stargazery - Eye On The Sky

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Arco : Stargazery is een nieuwe ster aan het Finse rock firmament dat middels 'Eye On The Sky' debuteert. De band herbergt nogal wat 'namen' want zanger Jari Tiura zong eerder bij bands als MSG, Masterstroke en Snakegod. Gitarist Pete Ahonen, drummer Jussi Ontero en bassist Jukka Jokikokko kennen elkaar al langer van het spelen in Burning Point (de eerste twee ook nog van Ghost Machinery) terwijl Marco Sneck (keyboards) zijn kunsten toont bij Poison Black en Kalmah.

Stargazery speelt traditionele, maar moderne melodieuze metal gekruid met wat hardrock en ondersteund door keyboards in het zelfde stramien als een Eternal Reign of Astral Doors. Invloeden van het oude Rainbow en Whitesnake zijn duidelijk te horen hoewel het allemaal minder bluesy klinkt. Iets van Black Sabbath, ten tijde van Tony Martin, is ook wel terug te horen, niet voor niets heeft men een overtuigende coverversie van 'Headless Cross' opgenomen, in bijvoorbeeld opener 'Dying', 'Jester Of Kings' en zeker 'Judah (The Lion)'.

Alle nummers op 'Eye On The Sky' kennen veel melodie terwijl men er zeker genoeg power inlegt zoals bijvoorbeeld het titelnummer 'Eye On The Sky', 'Puppet On A String' of 'S.O.S.' die behoorlijk wat dubbele basdrums kennen en lekker stevig gitaarwerk van Ahonen, dat feitelijk op de hele schijf dik voor elkaar is. Een goede zanger is onmisbaar en Jari Tiura levert een prima vocale prestatie op dit debuut album. Aan het eind van 'S.O.S.' klinkt hij zelfs enigszins als R.J. Dio. Het enige echte rustpuntje wordt gevormd door de gevoelige powerballad 'Everytime I Dream Of You' waarop Tiura zich eveneens van zijn beste kant laat horen met aan het eind een kleine Coverdale imitatie. De keyboards worden efficiƫnt gebruikt op dit debuut van Stargazery, vaak ondersteunend op de achtergrond soms op de voorgrond zoals in het intro van 'How Many Miles'.

Dit is melodieuze metal zoals ik het graag hoor, niet te hard maar zeker ook niet te soft en met dit soort metal moet Stargazery een groot publiek kunnen aanspreken. Uniek zijn in dit segment van de harde muziek kan bijna niet meer, hoeft ook niet, maar je moet wel iets speciaals bieden en Stargazery heeft het vermogen dat te brengen. Oh, de cover werd gedaan door Felipe Macchado die dat al vaker heeft gedaan, o.a. voor Axl Rudi Pell, Blind Guardian, Iced Earth en Blaze Bayley. Het is het eerste album voor Pure Legend Records, het nieuwe sublabel van Pure Steel Records en het is meteen een knappe! Aanrader.