Voivod - Voivod

Voivod - Voivod

Label : Surfdog | Archiveer onder

Tormentor Erich : Voivod is een Canadese band die altijd al anders was dan de rest. Voivod kan terugkijken op een mooie carrire gevuld met een aantal zeer gewaardeerde albums. Het is echter ook een band die nooit werd begrepen door het grote publiek. Hierdoor is de band altijd klein gebleven en heeft men ook een bepaalde cult status opgebouwd. De band liet voor het eerst van zich horen in de jaren 80. Van 1984 tot 1987 werden drie elpees uitgebracht die voornamelijk Thrash Metal met punk invloeden waren. (Luister maar eens naar een nummer zoals 'Science Hospital' van 'Killing Technology'). Hierna volgden 2 schijven die iets gestroomlijnder waren en begin jaren 90 was de koers gewijzigd op een soort solide metal met duidelijke Pink Floyd invloeden (luister maar eens naar 'The Nile Song' op 'The Outer Limits'). Zanger Snake en bassist Blacky verlieten toen de band, en met de nieuwe zanger/bassist Eric Forrest werden nog twee hardere albums uitgebracht. Hierna viel eigenlijk het doek voor Voivod. De platenmaatschappij wist nog een verzamel en een live album uit te brengen en dan komen we aan bij vandaag.

Want de Voivod leeft! Met de drie originele leden (Snake op zang, Away op drums, Piggy op gitaar) en 1 nieuwe bassist (Jason Newsted - vroeger van de eerste Flotsam And Jetsam lp) heeft men een pracht cd opgenomen. Maar pas op, deze cd bevat dat alles wat hierboven ook al vermeld staat. Het schijfje rockt, punkt, metalt en swingt. Op deze 'Voivod' staan 13 nummers die wederom niet geschikt zijn voor mensen die niet verder kijken dan standaard metal. Heb je echter geen oogkleppen op en ben je misschien wat alternatiever in je smaak, ga dit dan proberen. Ik heb het album nu geregeld gedraaid en ik blijf er dingen in ontdekken. Als ik moet generaliseren dan zeg ik: "Dit klinkt als Voivod meets QOTSA, maar het is zoveel meer dan dat. Zo moet ik bij opener 'Gasmask Revival' soms aan de Toten Hosen denken. 'Facing Up' bevat heel ruig gitaarwerk en rockt en scheurt stevig door. Hier hoor je ook weer die typische 'rollende' drums van Away. Away drumt zo wie zo werelds op dit schijfje. 'Blame Us' is een beetje hoekig zoals we dat kennen van een band zoals Prong, en 'Rebel Robot' is met z'n aparte basloop weer een beetje Thrash achtig (Newstedt speelt op elk nummer weer gedreven, zo hebben we het al een tijdje niet meer gehoord bij dat andere bandje van hem, nee, niet Flotsam). Spacy/Psychedelische nummers vinden we o.a. in 'The Multiverse' en 'I Dont' Wanna Wake Up', en het 'Les Cigares Volants' is net zo weird als de titel zelf.

Voor de rest ga je maar zelf luisteren, want deze cd is voor de genteresseerde gewoon een toffe ontdekkingsreis. Wat mij opvalt is dat bij deze nummers ik toch steeds het gevoel heb dat een nummer klopt, en dat een nummer ook af is, ook al is dat misschien moeilijk te zeggen adhv alle vergelijkingen die ik in deze recensie maak. Rest mij nog te zeggen dat Snake behoorlijk nasaal en gewoontjes zingt, maar het zeker niet nalaat om soms nog even de punker uit te hangen. Gitarist Piggy weet nog steeds vette riffs en solo's te spelen en de cleane productie past bij de teksten, want die gaan allemaal over de ruimte en wat daar nu wel of niet in rondvliegt. "There Is A Little Matrix In Everyone zingt men b.v. in 'Rebel Robot'. Voivods 'Voivod' is voor mij een van de dikste verrassingen van 2003!