Monsterworks - The God Album

Monsterworks - The God Album

Label : Casket Records | Archiveer onder different metal

Bart : Monsterworks is een band uit Londen die het me behoorlijk moeilijk heeft gemaakt in hoe ik ermee om moest gaan. Voordat ik in hun muzikale uitspattingen duik, zou ik graag wat woorden wijden aan het concept van dit album, 'The God Album'. Zoals de titel al aangeeft, gaat het om religie en haar verhouding tot de moderne wereld. De band heeft zich niet ingehouden met het verschaffen van achtergrond-discussiemateriaal bij elk nummer, alsook een uitgebreid voorwoord, nawoord, further thinking én laatste woorden. Het lijkt me veilig om te stellen dat iemand hier veel hersengekraak in heeft gestopt. Het is des te jammerder dat er geen manier is om direct te interacteren met een band via een album, anders zouden hier zomaar heel interessante discussies uit voort kunnen komen. Het is ook wel jammer dat de liedteksten erg simplistisch en vaak onnodig provocatief zijn, wat de nuance van het concept in de bijschriften onderuit haalt. Misschien dat de band zich wat teveel richtte op "super-metal" te zijn?

Wat betreft de muziek: om die te beschrijven kan ook tot serieuze hoofdpijn leiden, want makkelijk is anders: een behoorlijk ontwikkelde maar ver van direct toegankelijke mix van opgevoerde Judas Priest en brute melodeath zou een begin van een beschrijving kunnen zijn. Enkele jaren geleden recenseerden twee collega's een oud album van de band, waarbij beide recensies best toepasselijk zijn voor dit album; sindsdien heeft de band reeds vele albums op haar resumé toegevoegd. Het lijkt me niet meer dan eerlijk dat deze band wat meer welverdiende aandacht krijgt voor haar harde werk en de getalenteerde toewijding aan "de metal".