Kampfar - Mare

Kampfar - Mare

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Neithan : Er zijn niet veel albums die ik met angst en beven tegemoet zie, maar dit 'Mare' van Kampfar is er zo n. Waarom? Omdat voorganger 'Heimgang' mijn favoriete album van 2008 is en ik de band, samen met Taake (23 april 2011 in de Dynamo in Eindhoven trouwens op het Heidens Geweld festival), toch wel zie als de nieuwe boegbeelden van de echte Noorse black metal, zeker nu Dimmu Borgir nauwelijks nog pure black metal speelt, Satyricon op ijs staat en Darkthrone een andere weg is ingeslagen. Na een album als 'Heimgang' kan het als fan alleen maar tegenvallen, vergelijk het met Slayer-fans na 'Reign In Blood'. Drummer Ask had mij al een paar keer gezegd dat het nieuwe album heel anders zou worden en toch heel Kampfar, en aangezien ik die man goed ken en waardeer als 100% eerlijk hield ik mijn zwarte hart al vast, zeker toen ik hoorde dat gitarist Thomas (de Dennis Bergkamp van de black metal, hij houdt van voetbal en bepaald niet van vliegen) er de brui aan gaf: Thomas, de componist van de karakteristieke gitaarriffs die simpel en pakkend waren en het geluid van Kampfar definieerden. Het is duidelijk, Kampfar is een andere weg ingeslagen Toch kan ik op voorhand zeggen dat het even moeite kostte als fan (de album knalt namelijk objectief gezien als een granaat in Libi), maar dat ook 'Mare' weer keihard een Kampfar-album is dat in mijn jaarlijst terecht zal komen.

Kampfar, dat was black metal georinteerd op de met Noorse folk doordrenkte gitaarriffs: nou, dat is veranderd! Om het even kort door de bocht te zeggen: Kampfar goes postrock black metal, maar dan doe ik dit album wel te kort. De nieuwe plaat is melodieuzer, epischer en dreigender dan ooit, en als zodanig is het wederom een subliem album geworden, alleen is het gewoon even slikken voor de diehard Kampfar fans Toch kan je zeggen dat Kampfar, samen met producer Peter Tgtren wederom een genre-definirend album in elkaar heeft weten te zetten! Wat niet zo veranderd is, is de zang van Dolk: hij krijst nog steeds als Hugin en Munin met honger, en dat is goed, alleen is het nog nooit zo sterk opgenomen, wat ook geldt voor de drum- en baspartijen (Jon is beter dan ooit in de mix te horen)!

Het openende titelnummer is zo dreigend en massief als destijds de Drakkar-vloot op de Seine voor de poorten van Parijs, en sleept je mee naar de duisterste kanten van muziek: een potentile klassieker is geboren, alleen valt wel op dat er opeens keyboards in de muziek (achtergrond) zitten, en dat is de eerste verrassing. In 'Ildstemmer' gaat Kampfar er wel ouderwets fel tegenaan, maar dan wel met dat nieuwe diepe geluid waarbij de gitaren veel minder prominent klinken en waarbij onbewust een parallel met Vreid en hun combinatie van black metal en rock 'n roll te herkennen is. Een nummer als 'Nattgang' doet dan wel iets de oude Kampfar denken qua opbouw, maar de invulling is geheel des 'Mare', hetgeen ook geldt voor nummers als 'Bergtatt' en 'Blitzwitch' (het oudste nummer van de CD).

De productie is subliem, en ik begrijp dat drummer Ask aangeeft voor het eerst in zijn leven echt gelukkig te zijn met zijn geluid op het album. Daarmee doe ik de anderen wel te kort, want ook bassist Jon en zanger Dolk laten duidelijk het voordeel zien van het werken met een gerenommeerde metal-producer. 'Mare' is veelzijdiger en duisterder dan ooit, en laat duidelijk horen dat "meer volwassenheid dus echt niet altijd een eufemisme voor slappe routineuze hap is. Toch slaan de nummers goed aan, en pakken ze mij even hard als de oude aanstekelijke stijl. De enige kritiek die ik kan hebben is dat liefhebbers van het oude, gitaarmelodien georinteerde werk (de purist) hier moeite mee kan hebben, maar geef dit album een kans (dat heb ik ook gedaan en is mij goed bekomen, al blijf ik het oude materiaal ook zeker thuis draaien!). 'Mare' is voor mij nu al n van de hoogtepunten van het jaar, en misschien ook wel een (muzikaal) hoogtepunt in de loopbaan van deze band. Subliem!