Divinefire - Eye Of The Storm

Divinefire - Eye Of The Storm

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Maar… maar… 'Farewell' was toch het afscheid van Divinefire? Niets daarvan, blijkbaar. Ooit bedoeld als slechts een project voor 1 album, komt het Zweedse gezelschap na het album dat het afscheid had moeten betekenen doodleuk met hun vijfde album: 'Eye Of The Storm'.

En eerlijk gezegd: gelukkig maar! Net als de voorgaande albums staat deze vol met tracks die een combinatie zijn van het zwaardere uit de melodieuze extremere metal genres en het symfonische uit de power metal en hard rock, gecombineerd met vocale harmonieën. De zuivere vocalen komen voor rekening van Christian Liljegren (Audiovision, Golden Resurrection, ex-Narnia) en German Pascual (ex-Narnia), de grunts van Toni Kaikkonen (Code For Silence, Sons Of Aeon). Alleskunner Jani Stefanovic (Miseration, The Weakening, ex-Solution .45) heeft de gitaren, bas, drums, keyboards en een enkele zuivere zangpartij ('Hold On') op zich genomen. Daarnaast komt er met Pontus Norgren (Hammerfall), CJ Grimmark (ex-Narnia, Rob Rock), Thomas Vikström (Therion, Candlemass, Mehida), Andreas Passmark (Royal Hunt) en Markus Sigfridsson (Harmony, Dark Water) nog een flink lijstje aan Zweedse gasten voorbij, die echter alleen in de bonus tracks te horen zijn.

De band weet het weer aantrekkelijk te verpakken in aansprekende tracks als 'Unchain My Soul', 'To Love And Forgive' en 'Send Me Out'. Een deel van de tracks pakken iets melodieuzer en lichter uit als we van de band gewend waren ('Bright Morning Star'), maar dat kan niet verhullen dat ook die gewoon prima voor de dag komen. Op het album kom je ook klassiekers tegen als o.a. 'The World's On Fire, 'Never Surrender' (beiden van het album 'Glory Thy Name' uit 2005). Ze zijn voorzien van een nieuwe mix, opnieuw gemastered en gedeeltelijk voorzien van nieuwe drums, nieuwe gitaarpartijen en nieuwe orkestraties op sommige delen. Ook 'Masquerade' - dat je kent van 'Hero'] (2005) - maakt een rentree.

Het feit dat de band gewoon weer actief is, mag wellicht de titel van het vorige album wat gedateerd maken, het maakt 'Eye Of The Storm' er niet minder om. Sterker nog: ook dit album van DivineFire is een album dat afwisselend uitpakt en fans van melodieuze metal zeker zal aanspreken.