Cholera - Prophecies Of Annihilation

Cholera - Prophecies Of Annihilation

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Jasper : Jonge honden, die twee broekies Raphael Weinroth-Browne en Matt Buller van het Canadese Cholera. Maar wel met een aanstekelijk enthousiasme, en een hele berg lef. Nog geen twintig zijn ze, en toch brengen ze na de EP 'Enslaved Humanity' nu al hun eerste full-length album uit in eigen beheer.

Geheel volgens de Canadese traditie speelt de band technische death metal met veel toeters en bellen. De fluisterende grunt en de keyboard partijen doen daarbij denken aan Cynic, terwijl zanger Raphael ook clean een duit in het zakje doet. Het grootste pluspunt aan deze twee jongelingen is helaas echter ook hun minpunt: de onbegrensde ambitie. Ten eerste is daar de productie van het plaatje, waar wel doorheen te luisteren valt, maar die er toch voor zorgt dat het album op zichzelf zich niet kan meten met de belangrijkste genre-genoten. En dan is daar de lengte van de nummers. Met nummers variërend van negen tot negentien minuten in lengte moet je als band wel van heel goede huize komen om de spanning erin te houden. Cholera slaagt hier niet in, en doet eerder het tegenovergestelde met eindeloze keyboard intermezzo's die vooral de vaart uit de plaat halen. Het oude cliché "kill your darlings” is dus weer helemaal van toepassing. Verder is er echter geen vuiltje aan de lucht voor deze jonge honden, die ongetwijfeld een mooie toekomst tegemoet gaan.

'Prophecies Of Annihilation' trapt als album op zich nog wat teveel in beginners valkuilen, maar de speltechniek en ambitie die deze twee heren tentoonspreiden is niet te ontkennen.