Centinex - Subconscious Lobotomy

Centinex - Subconscious Lobotomy

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Pim B. : Centinex werd in 1990 opgericht en het doek viel in 2006. Hoewel de band niet tot de grootste acts uit de Zweedse death metal scene gerekend kon worden hebben ze wel een flink aantal te gekke albums op hun naam staan, acht stuks in totaal. Na de vier songs tellende demo 'End Of Life' uit 1991 bracht de band hun debuut 'Subconscious Lobotomy' uit via Underground Records. Die originele versie, met een afzichtelijke hoes, werd in een oplage van 1000 stuks uitgebracht en is inmiddels een zeer gezocht item geworden. Het nieuwe Spaanse label Memento Mori wist het voor elkaar te krijgen dat dit album met nieuw artwork en diverse extras opnieuw werd uitgebracht. Voor fans van Centinex een mooie gelegenheid om dat oude werk in het bezit te krijgen.

'Subconscious Lobotomy' werd in de Sunlight Studio onder leiding van Tomas Skogsberg opgenomen en hij werd daarbij geholpen door een zekere Fred Estby, de drummer van Dismember, die destijds een soort stage in de studio liep. Estby zingt op het nummer 'Until Death Tear Us Apart' zelfs een deuntje mee. Ten opzichte van andere producties die in die tijd in de Sunlight werden opgenomen klinkt 'Subconscious Lobotomy' wel wat mat en vlak, maar de intentie van de band om vette Zweedse death metal te spelen is zeker aanwezig. Het album klinkt dan ook zeker niet slecht. Wat deze re-release echter interessant maakt is de toevoeging van twee demo's. De eerste is 'Under A Blackened Sky' uit 1993 die via het Amerikaanse Wild Rags Records op cassette uitkwam en ook opgenomen werd in Sunlight maar aanzienlijk vetter klinkt dan de opnames van 'Subconscious Lobotomy'. De tweede demo is 'Transcend The Dark Chaos' uit 1994 die onder leiding van Dan Swanö in de Unisound Studio werd opgenomen. De tracks van deze demo verschenen overigens ook al op de CD 'Malleus Maleficarum' die in 1996 door Wild Rags werd uitgebracht. Al met al een mooi document uit de begindagen van deze Zweedse band. Het hoesje is ook lekker informatief en bevat een interview met bassist Martin Schulman, die vandaag de dag actief is in Demonical en Interment, over de beginperiode van Centinex.