Cavalera Conspiracy - Blunt Force Trauma

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Met 'Inflikted', het eerste album van Cavalera Conspiracy, wisten de gebroeders Cavalera met een mix van het oude Sepultura, Soulfly en Slayer een hoogwaardige groovy thrash schijf neer te zetten. Drie jaar later komt de band met 'Blunt Force Trauma. Staat ons een nieuw hoogtepunt te wachten?

'Blunt Force Trauma' staat vol snelheid, agressiviteit, opgekropte woede en knalt van intensiteit bijna uit elkaar. Het is rammen geblazen en de thrash en groove slaat je aan alle kanten om de oren. Maar daar houdt het niet mee op. De band heeft op 'Blunt Force Trauma' de old school hardcore in de armen gesloten en er flink wat van ingebouwd (o.a 'Killing Inside', 'I Speak Hate').Gedragen door het vocale getier van Max knalt de band in tracks als 'Lynch Mob', waar Roger Miret (Agnostic Front) als gast verschijnt, 'Thrasher'. 'I Speak Hate' en 'Burn Waco' naar absolute hoogtepunten. De razernij is ongekend en komt ook in de thematiek in de teksten terug. Een prima schijfje dus? Zeker, maar het zal niet voor iedereen die 'Inflikted' erg leuk vond, weggelegd zijn. De groovende thrash heeft een beduidend kleinere rol gekregen en het drumwerk spat er ook minder vanaf. Hoewel dat helemaal niets aan de kwaliteit van het album af doet, is het wellicht niet waar je op gehoopt had.

Kan je van opgefokte nijd geen genoeg krijgen, dan is dit album vast en zeker jouw ding. En mocht je het album aan gaan schaffen, is de speciale editie wellicht de beste optie. Met drie extra tracks, waaronder een cover van Black Sabbath's 'Electric Funeral', biedt dit net even meer dan de gebruikelijke versie.