Blindead - Affliction XXIX II MXMVI

Blindead - Affliction XXIX II MXMVI

Label : Mystic Production | Archiveer onder different metal

Jan-Simon : "Self-consciousness is desire and after 38 weeks my new playground became dark and gray. So it feels like misunderstanding when all my hopes and dreams turn in to affliction XXVII II MMIX”.
Kun je hier kaas van maken? Als je de zeven songtitels van de vierde cd van de Poolse band Blindead achter elkaar plakt krijg je deze zin. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het concept van dit album: de gedachtenwereld van een autistisch meisje. Een tamelijk bizar uitgangspunt, als je het mij vraagt en na beluistering van het album ontstaat het gevoel dat de mannen van Blindead werkelijk geen flauw benul hebben wat autisme nu precies is. In tegenstelling tot het eerder hier besproken tweede album is 'Affliction XXIX II MXMVI' een vrij conventioneel post-metal album geworden. Een beetje tam zelfs en absoluut niet wat je verwacht bij het thema autisme. Niks storm in het hoofd en ongecontroleerde hyperactiviteit. Het enige dat enigszins past bij het thema van het album is de rare associatieve woordenbrij die in stukjes is gehakt om de tracks een titel te geven.

Anders dan het vrij hysterische "kijk ons eens Neurosis nadoen” 'Autoscopia (etc. etc.)' is 'Affliction (etc. etc.)' een nogal ingehouden album. Vergeleken met het vorige album is het meer Blindead en minder na-aperij en dat is een goede zaak. Dat dit betekent dat er minder extreem metalgebeuk te horen is, zal voor de hardcore headbangers misschien een tegenvaller zijn maar de gemiddelde liefhebber van extreme(re) muziek zal de toegenomen variatie alleen maar toejuichen. Neem bijvoorbeeld het nummer (of is het gedeelte) 'Dark and Gray'. Het bevat nog steeds de heftigere sludgy passages die je verwacht op een door Neurosis-leest geschoeide post-metal plaat maar is verder vooral voorzien van toetsen, samples en vervormde stemmen die voor de nodige sfeer zorgen. Het vervolg 'So It Feels Like Misunderstanding When' begint met een stevige riff waardoor je denkt dat er nu eens flink gebeukt gaat worden, maar na iets meer dan een minuut gaat de handrem er op en belanden we in een mid-tempo en soms zelfs traag stuk dat niet altijd even boeiend blijft.

De officiële release gaat vergezeld van een veertig pagina's tellend digibook dat er ongetwijfeld prachtig uitziet. Bij de promoversie ontbrak deze echter, dus dat betekent helaas nog wat minpunten in de eindbeoordeling, maar al met al scoort deze nieuwe cd van Blindead hoger dan zijn voorganger. Niet vanwege de geniale riffs of de onvergetelijke songs. 'Affliction (etc. etc.) is een geslaagde cd voor een beperkte groep luisteraars die alles van de grote namen van de post-metal al in huis hebben.