Tokyo Blade - Thousand Men Strong

Tokyo Blade - Thousand Men Strong

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Koen : Je kunt mij bij wijze van spreken 's nachts wakker maken voor de ongetitelde debuut elpee van Tokyo Blade uit 1983 of de opvolger 'Night Of The Blade' (1984). Daarnaast vond ik 'Night Of The Blade - The Night Before' uitgave (een CD die de tot dan toe onuitgebrachte 'Night Of The Blade' plaat met originele vocalist Alan Marsh bevatte) zeer goed te pruimen. De rest van het spul dat daar tussenin met 10.000 verschillende line-ups verscheen werkte vooral op mijn lachspieren, maar nu is Tokyo Blade weer terug met vier oerleden Andy Boulton en John Wiggins (gitaar), Andy Wrighton (bas) en Steve Pierce (drums) aangevuld met een nieuwe vocalist Nicolaj Ruhnow (Domain, Nick Hellort, ex-Stormhunter).

Potverdepielekes wat is deze CD verrassend goed geworden zeg! Deze ouwe lullen weten gewoon waar Abraham de mosterd haalt en tonen met deze release aan dat respectabel oud worden nog helemaal niet zo vervelend is zolang je geen karikatuur van jezelf bent geworden. Deze CD bevat enkele zeer goede melodieuze heavy metal tracks zoals 'Lunch Case' of 'Forged In Hell's Fire' die je na enkele draaibeurten met tranen in je ogen van blijdschap en melancholie meebrult. De groep is met de jaren wat tammer geworden, maar in deze bezetting mag men wat mij betreft nog jaren doorgaan. Nieuwe zanger Ruhnow voelt zich als een vis in het water bij Tokyo Blade en de rest van de (oude) garde weet ook nog steeds behoorlijk tussen de lijntjes te kleuren.

Nu hopen dat het vijftal ook in deze bezetting naar het vasteland komt want de laatste keer dat ik deze groep live zag was in 1984 tijdens de 'Night Of The Blade' tour in de Haagse Open Lucht School en dat is inmiddels wel erg lang geleden. Topperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrtje!