The Amenta - Vo1d

The Amenta - Vo1d

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Richard G. : Op het eerste gezicht lijkt het Australische indstrial death gezelschap The Amenta ontzetten gul te zijn. Vermits je een Facebookaccount hebt kun je (na registratie) van hun website de nieuwe, digital-only, EP 'Vo1d' downloaden. Maarliefst zestien nummers, vier live clips en n video clip, geheel gratis!

Desalniettemin zou ik niet te veel verwachten van het gebodene, effectief gezien gaat het namelijk slechts om een handvol nieuwe tracks. Vier daarvan zijn te classificeren als ambient/industrile scoundscapes, af en toe met beat, maar vaak alleen sfeerverhogende keyboard/sample experimenten bevatten. En is de cover 'Enigmatize', oorspronkelijke uitvoering door Armoured Angel, n van Australi's eerste thrashbands. En dan nog 'Vo1d' zelf, het titelnummer dat lang niet de zelfde machinale rifforgie is als we gewend waren van de vorige full-lengths 'Occasus' (2004) en 'N0n' (2008). Dikke lagen keyboard geven het zich sloom voortslepende nummer een filmisch karakter. Leuk voor een keertje, maar een heel album vol zou ik niet trekken.

En die andere tien tracks dan? Dat zijn heropnames van de indrukwekkendste nummers van eerder genoemde albums en weer enkele remixes daarvan. Vooral leuk voor de muzikanten zelf (nieuwe bandleden inwerken, wat spielerei met je oude materiaal) en wellicht voor een die-hard fan hier of daar. De live clips laten een middelmatige registratie zien van een vrij statische podiumact en de videoclip is ook op YouTube te vinden (zie hieronder). Een gegeven paard mag natuurlijk niet in de bek gekeken worden en voor het gebaar heb ik dan ook niets dan lof, maar feitelijk gezien is 'Vo1d' niets meer dan een zeer exorbitante verpakking van n nieuw nummer dat hopelijk niet de nieuwe stijl van de band inluidt.