While Heaven Wept - Fear Of Infinity

While Heaven Wept - Fear Of Infinity

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Een paar jaar geleden had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard als je gezegd had dat While Heaven Wept bij Nuclear Blast getekend had. Okay, de epische doom metal band uit de Verenigde Staten heeft altijd hoogwaardige muziek uitgebracht die tot dusverre slechts in relatief kleine kring gewaardeerd werd, maar het begint erop te lijken dat het grote publiek nu ook klaar is om kennis te maken met de muziek van While Heaven Wept. De band rond gitarist en componist Tom Phillips draait al ruim twintig jaar mee en Phillips heeft altijd een visie gehad wat hij muzikaal wilde bereiken. De ideen rond 'Fear Of Infinity' had hij al jaren in zijn hoofd. Je kunt oude interviews van echt jaren geleden erop naslaan en je kunt al lezen dat dit album in zijn hoofd al in kannen en kruiken zat. Dat was overigens met alle andere albums ook het geval en dat leidde in het verleden nogal eens tot lange periodes in de studio om te mixen en weer te remixen tot het resultaat naar wens was. De periode tussen 'Vast Oceans Lachrymose' uit 2009 en 'Fear Of Infinity' is dan voor While Heaven Wept begrippen erg kort te noemen.

Dat Phillips nu de juiste mensen om zich heen heeft is ook op dit album weer goed te horen, het klinkt namelijk weer fabuleus. In een interview van een aantal jaar geleden wist Phillips al te melden dat op 'Fear Of Infinity' weer een paar songs zouden staan die aan het album 'Sorrow Of The Angels' zouden doen denken, maar ook dat er wat snellere zaken op zouden staan. Daar is geen woord van gelogen. Het relatief korte openingsnummer 'Hour Of Reprisal' knalt er goed in en doet zelfs black metal-achtig aan, waar bijvoorbeeld 'To Grieve Forever' en 'Finality' inderdaad aan het materiaal op 'Sorrow Of The Angels' doen denken. Ook een nummer als 'Unplenitude' dat al eens op een oude compilatie te horen was heeft op 'Fear Of Infinity' meer allure gekregen. Het belangrijkste is echter dat een album van While Heaven Wept als geheel gezien moet worden. Dit is altijd het geval geweest bij deze band en ook 'Fear Of Infinity' is een werkstuk dat je van begin tot eind moet luisteren en als geheel moeten benaderen, dan komt het het beste tot zijn recht. Het is ook een album dat je zeker een paar keer moet beluisteren om volledig tot zijn recht te laten komen, het kan bij een eerste luisterbeurt minder toegankelijk overkomen. Voor mij is het in ieder geval n van de beste albums van dit jaar, en we hebben nog flink wat maanden te gaan.