Vintersorg - Jordpuls

Vintersorg - Jordpuls

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Vier jaar na het voortreffelijke 'Solens Rötter' is Vintersorg klaar met een zevende studioalbum vol hoogwaardige progressieve muziek met black en folk invloeden. Dit muzikale vehikel van de Zweed Andreas Hedlund aka Mr. V staat altijd garant voor een unieke brok muziek. Vrij complex en een intense belevenis, zowel qua veelgelaagde zang, instrumentale structuren als universele teksten waar de relatie tussen de mens en de natuur kritisch onder de loep genomen wordt. 'Jordpuls' betekent de hartslag van de aarde en we weten dat Mr. V op dat gebied de vinger aan de pols heeft.

Ook al vergt Vintersorg's muziek altijd enige inspanning vooraleer een verslavende fascinatie intreedt, toch konden we 'Solens Rötter' iets toegankelijker noemen dan bijvoorbeeld het hoogdravende 'The Focusing Blur'. 'Jordpuls' gaat op een natuurlijke wijze verder waar 'Solens Rötter' ophield. Het album kent woeste black metal stukken, maar ook momenten van zuiver introspectie waar Mr. V zijn cleane vocalen laat zegevieren. Het moge bekend wezen dat hij sinds 2002 ook de gedistingeerde vocalen bij Borknagar verzorgd. Bovendien is dit het eerste album dat Vintersorg in de eigen studio opnam, het tweede met enkel Zweedse teksten in recente tijden en enkel gitarist Mattias Marklund stond hem daarin bij. Noteer alvast dat door deze werkwijze 'Jordpuls' allesbehalve een klinische klank heeft gekregen. De symfonische arrangementen staan iets meer vooraan in de mix, maar toch is 'Jordpuls' een heftig album met veel rigoureuze passages waar men alle remmen losgooit.

Ik hou van de verhevenheid wanneer je naar een Vintersorg album luistert. Neem nu de openingstrack 'Världsalltets Fanfar'. Dat gaat over het universele concept dat we allemaal deel uitmaken van oneindige cycli van de natuur. Strikt genomen kunnen we dit al als een blauwdruk zien van Vintersorg's muziek: fantastische black metal met verstaanbare ruwe stem, akoestische stukken met cleane zang en een knappe gitaarsolo. Mattias strooit er wel meer losjes uit de pols en dat geeft het album een absolute meerwaarde. Temidden van de dynamische riffs in 'Vindögat' ontwaren we mellotron en de ingetogen passages tijdens 'Till Danet Av Forsar Och Fall' gaan plots over in een machtige uitval. Met teksten over erosie, de magie van een nachtelijk bos ('Skogen Sover' met huilende wolf), de ultieme bewondering voor de sterren ('Stjärndyrkan' met piano en stuwend middenstuk) of een ode aan de archipel waar Mr. V woont ('Klippor Och Stär') belandt je echt in de leefwereld van de intrigerende muzikant. 'Palissader' is het meest toegankelijke nummer, terwijl men in de laatste track 'Klippor Och Skär' nog eens tot het uiterste gaat met cleane zang, Opeth achtige verfijning in de muziek en een erg meeslepend timbre.

Vintersorg is er wederom in geslaagd om een meesterwerk te maken. De Zweedse ziener heeft zijn wetenschappelijke kennis getransformeerd tot negen nieuwe songs die men kan beschouwen als de ware progressieve muziek van deze tijd.