Shadows Fall - The Art Of Balance

Shadows Fall - The Art Of Balance

Label : Century Media | Archiveer onder

Snoep : In de vorige review van de CD 'Fear Will Drag You Down' voorspelde ik al een beetje dat Shadows Fall terug zou komen met een waardige opvolger van hun tweede CD 'Of One Blood'. Nou, dat is gelukt. In Amerika loopt 'The Art Of Balance' als een trein (zo'n 50.000 Cd'tjes verkocht!) en hun video 'Thoughts Without Words', die ook op de CD te vinden is, wordt bijna dagelijks gedraaid op de Amerikaanse versie van MTV. Dat is dan ook niet voor niets, want de CD staat boordevol met goede songs. Deze songs kunnen het beste getypeerd worden als een kruising tussen hardcore en metal, maar het zou te kort door de bocht zijn om deze band als een nu-metal band te bestempelen, want daarvoor grijpen de songs weer teveel terug op de jaren tachtig metal (denk aan Metallica en Iron Maiden). Een van de songs waarin de Metallica invloeden goed zijn terug te horen, is de song 'Stepping Outside The Circle'. Dit nummer is ook terug te vinden is op de 'Deadworld' EP en de CD 'Fear Will Drag You Down', maar omdat deze releases allebei niet in Amerika uitgebracht zijn en de song toch een van de betere van Shadows Fall is, hebben zij besloten dit nummer ook op deze CD te plaatsen. In vergelijking met 'Of One Blood' is 'The Art Of Balance' een stuk technischer van opzet, de grunts zijn verdwenen en de songs zijn heel wat pakkender geworden. De productie is erg vet, waardoor de songs nog beter tot hun recht komen. Enig minpuntje aan het geheel is dat de gitarist een origineel geluidje uit zijn gitaar heeft weten te toveren, maar dit zo uitmelkt, dat het na een aantal keer al behoorlijk kan irriteren als je er op gaat letten. Een erg opvallende song is de Pink Floyd cover 'Welcome To The Machine', welke qua geluid vrij dicht bij het origineel komt waardoor de sfeer van het nummer goed behouden is gebleven. Ik denk dat deze CD zijn weg wel weet te vinden naar het Europese publiek, en snelle kopers hebben daarbij nog een voordeeltje, want de eerste oplage van de CD is een limited edition 2CD digipack waarvan de extra's bestaan uit 5 videoclips, 50 fotootjes en een video interview voor de prijs van 1 CD. Aanrader!