Havok - Time Is Up

Havok - Time Is Up

Label : Candlelight | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Dit jong gezelschap uit Denver, Verenigde Staten, debuteerde ongeveer twee jaar geleden overtuigend met 'Burn'. Op dat album liet het kwartet old-school thrash horen zoals dat in de jaren tachtig werd gespeeld en richtte zich vooral op de bekende Bay Area-sound. De band ging daarna uitgebreid op tour en sloeg eind vorige maand weer keihard toe met de opvolger 'Time Is Up'.

Al vanaf de eerste seconde van opener, 'Prepare For Attack', bewijst men geen millimeter van hun oorspronkelijke sound te zijn afgeweken en laat thrash horen zoals deze bedoeld was en de ene pakkende riff en solo na de ander vliegt je om de oren. De invloeden van bands zoals Exodus, Death Angel, Testament, Anthrax, D.R.I., Slayer, Metallica, Hirax en talloze andere thrashers die in de jaren tachtig heersten zijn wederom dik aanwezig. Waren het vorige keer de Testament invloeden die er dik bovenop lagen, heeft men zich wat riffs betreft meer gericht op oude Slayer, gecombineerd met latere Exodus. Zanger/gitarist David Sanchez zingt bovendien hoger en schreeuweriger dan op het debuut en toont sterke vergelijkingen met Steve "Zetro” Souza. Ook geluidstechnisch toont 'Time Is Up' veelal vergelijkingen met het Exodus album 'Tempo Of The Damned'.

Het mag duidelijk zijn dat de tien nieuwe songs geen enkel originele riffs, solo of zanglijn bevatten, maar wederom vind ik dat geen seconde vervelend. De nummers worden namelijk zeer overtuigend neergezet en de intensiteit en spelvreugde druipt er van af. De vele optredens hebben de band duidelijk goed gedaan; want niet alleen speelt men strakker, maar komt intenser en spontaner over, en hebben bovendien het energieke livegevoel goed vastgehouden. In zijn geheel klinkt de nieuweling overtuigender dan het debuut en de band heeft hoorbaar vooruitgang geboekt. Headbangers die niet genoeg krijgen van ouderwetse thrash kunnen dit album blind aanschaffen. Als je echter op zoek bent naar originaliteit of vernieuwing ben je bij Havok aan het verkeerd adres.