Cannibal Corpse - Global Evisceration

Cannibal Corpse - Global Evisceration

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Sicktus : Mijn eerste reactie als de 'Global Evisceration' DVD van Cannibal Corpse op de mat valt is "Alweer een Corpse video? Lijkt me redelijk overbodig!", aangezien 'Monolith Of Death' en 'Live Cannibalism' VHS banden in huize Sicktus hun plekje bij de 'C' al jaren innemen en ik het idee had dat Cannibal Corpse daarna nog veel meer op video / DVD had uitgebracht. Dat blijkt wel mee te vallen, in feite alleen de 'Centuries Of Torment - The First Twenty Years' DVD en een heruitgave van 'Live Cannibalism' op DVD.

Op 'Global Evisceration' staan elf tracks van de Amerikaanse 'Evisceration Plague 2010' tour, door meerdere camera's prima in beeld gebracht en met uitstekend gemixt en gemasterd live geluid - zonder dubs, zoals de band zelf benadrukt. Naast de 'oude hits' als 'Hammer Smashed Face', 'Devoured By Vermin' en 'Stripped, Raped And Strangled' staan er uiteraard ook nieuwere tracks op en nummers die de band al sinds begin jaren negentig niet meer live had gespeeld, zoals 'Scattered Remains, Splattered Brains', afkomstig van Corpse' debuut 'Eaten Back To life'. Dus: ja, prima live opname, afwisselend en goed gefilmd, prima geluid. Check.

Het leukste aan 'Global Evisceration' is echter de optie 'Play All'. Cannibal Corpse heeft namelijk heel knap gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het medium DVD te bieden heeft. Via de 'Play All' optie neemt de band je mee op tour, waarbij afwisselend interviews met bandleden, crew en fans, shots van de band op tour, soundbites en volledige nummers achter elkaar worden geplakt, die met elkaar een heel onderhoudend geheel vormen. De nadruk ligt tussen de nummers vooral op de landen waar Cannibal Corpse afgelopen tour voor het eerst kwam, of waar men niet elke tour komt, zoals Oekrane, Turkije, Malta, Rusland en Israel. De band- en crewleden gaan ontspannen met de camera om en er is veel ruimte voor de fans en de diverse glorieuze facetten van het tourleven, zoals transportproblemen, missende bagage, verveling, vermoeidheid, kapotte apparatuur, etcetera. Het is bijna hartverwarmend (Huh? Sorry: "Devoooouuuured! Devoured by vermin!") om te zien hoeveel plezier (Huh? Sorry: "She was so beautiful.... I had to kiiiill heeeerrr!") de mannen na zoveel jaar nog hebben in touren en optreden en hoe betrokken (Huh? Sorry: "Hack, slice, chop, carve, rip and tear!") de band is bij haar fans, en vice-versa.

Dus, overbodige release? Nee, 'Global Evisceration' is een prima voorbeeld van wat je met het medium DVD kunt doen. Geen nieuwe Spinal Tap, ook geen klassieker als 'Vulgar Video' (1992) van Pantera, maar wel gewoon drie uur aan goed beeld, goed geluid, prima songkeuze, ontspannen bandleden en een onderhoudend verhaal. Al met al zeer vermakelijk. De marketingkreet 'Uncensored' komt mij wat zinloos voor, aangezien er weinig censuur toe viel te passen, maar wellicht is dat voor de Duitse markt relevant. O ja, de nek van Corpsegrinder is wr dikker geworden.