Moonsorrow  - Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa

Moonsorrow - Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa

Label : Spinefarm | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Toen het magistrale 'V: Hävitetty' uitkwam in januari 2007 had de wereld nog geen besef hoeveel vulkanen op aarde plots terug hun vernietigende kracht zouden manifesteren in de komende jaren. De hoes blijkt nu profetische waarde te hebben. Het album verlegde de grenzen van majestueuze pagan/black metal in twee composities van dertig minuten. Een jaar later was de ep 'Tulimyrsky' van hetzelfde laken een pak: ook daarop stond een compositie van een half uur waarin we onverbiddelijk meegesleurd worden in het muzikale universum van Moonsorrow. Een apocalyptische wereld die zich kenmerkt door intensiteit en groot respect voor de natuur.

Het is bijzonder grappig dat zanger Ville Sorvali me onlangs vertelde dat ze nu 'radiovriendelijke' songs geschreven hebben. De vier kerncomposities op 'Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa' (As Shadows We Walk in the Land of the Dead) klokken immers af op twaalf tot zestien minuten. Daartussen staan telkens geluidsfragmenten van luttele minuten, te weten de laatste overlevende na het einde van de wereld die zich met moeite, hijgend, voortbeweegt en zich uiteindelijk uit in de oerschreeuw der oerschreeuwen ('Kuolleilla' - 'To The Dead') wanneer hij zich van zijn opperste verlatenheid bewust wordt.

De lange composities zetten de traditie van beklijvende pagan metal verder. Met repetitieve geluidsthema's en de onwereldse schreeuwzang van Ville Sorvali weeft men een superieur klanktapijt dat net als bij de vorige albums enige inspanning van de luisteraar vergt, maar je dan onvoorwaardelijk meesleept in een verschroeiende wereld. Moonsorrow, met zijn beklemmende heidense koorzang, met zijn incidentele gitaarsolo (de laatste track 'Kuolleiden Maa' is wat mij betreft het hoogtepunt) en zijn nimmer ontrafeld mysterie heeft met dit zesde studioalbum dé soundtrack geschreven over het 'leven' na het einde van de wereld. Thematisch en muzikaal gaat het verder waar 'V: Hävitetty' ophield. Uniek in zijn soort en wat mij betreft de meest innovatieve pagan/black metal band ooit!