Seven Witches - Passage To The Other Side

Label : Noise Records | Archiveer onder

Horst : Vorig jaar had ik de kans om gitarist Jack Frost te interviewen naar aanleiding van de Seven Witches CD 'Xiled To Infinity And One'. Ik sprak met hem in de catacomben van 013, waar hij op dat moment was vanwege de tour die hij als gitarist met Savatage deed. Ik kan me nog wel herinneren hoe enthousiast Jack was vanwege het feit dat hij in n van zijn all-time favoriete bands mocht spelen, en dat hij zich al enorm verheugde op de komende Savatage studio plaat, waar hij ook op zou spelen. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik hoorde dat Jack de zak had gekregen bij Savatage, ten faveure van Al Pitrelli. Over het hoe en waarom van deze zaak is al genoeg geluld, dus dat zal ik je besparen, maar feit was dat Jack ineens weer zeen van tijd overhad voor zijn eigen bandje.

Dit heeft geresulteerd in een gloednieuwe Seven Witches schijf, getiteld 'Passage To The Other Side'. Muzikaal gezien ligt deze CD in het verlengde van zijn twee voorgangers, dus hebben we weer te maken met zeer goed uitgevoerde Power Metal, met de wortels in de eerste helft van de jaren 80. Maar er is een verschil. Jack is boos. Heel boos. En die boosheid straalt werkelijk af van de tracks op het nieuwe album. Het is alsof hij bij binnenkomst in de studio iedereen een enorme schop voor den kont gaf onder het slaken van de kreet: 'En nou gaan we godverdomme een beukplaat opnemen!'

Zijn companen namen deze woorden zo te horen zeer ter harte, met als gevolg dat bassist Joey Vera (Armored Saint, Fates Warning) net even harder plukt, drummer Brain Craig net even harder mept en de nieuwe zanger James Rivera (Helstar, Destiny's End) werkelijk vanuit zijn tenen staat te zingen gelijk een jonge Rob Halford (check 'Mental Messiah maar eens, bijzonder indrukwekkend). Jack himself laat zichzelf ook niet onbetuigd, en soleert en rifft er als een bezetene op los. Het resultaat is een hele felle plaat geworden met slechts weinig rustpunten, zoals de heavy slowbanger 'Betrayed' en de semi-ballad 'Passage To The Other Side'. Voor de rest is het allemaal opgefokt materiaal als 'Dance With The Dead', 'Johnny', 'Apocalytic Dreams' en de pure Speed Metal track 'Nature's Wrath'. Ook een cover mag ook deze keer niet ontbreken, en die is dan ook aanwezig in de vorm van Def Leppard's 'Wasted', waarin Jack een gedeelte van de vocalen voor zijn rekening neemt. Deze uitvoering is een stuk harder dan het origineel en bevalt me uitstekend. En let eens op die baspartijen, het zou me niks verbazen als Joey een paar snaren aan gort getrokken heeft tijdens de opnames van dit nummer.

Alles bij elkaar een behoorlijk indrukwekkend stukje huisvlijt, en met gemak de beste Seven Witches plaat tot nu toe. Van mij mag Jack nog wel een tijdje boos blijven, zijn muziek vaart er wel bij. Leuk detail: aanvankelijk zou deze plaat onder de naam 'Betrayed' uitkomen. Hoe komt ie op het idee