Blut Aus Nord - The Mystical Beast Of Rebellion

Label : Debemur Morti | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : In de tijd dat de Fransozen van Blut Aus Nord zich nog niet inlieten met het experiment, waren ze een compromisloze black metal band, op handen gedragen bij kenners, insiders en fanatici. Sinds 'The Work Which Transforms God' uit 2003 is er sprake van een soort stijlbreuk, of noem het stijluitbouwing, maar de handen gaan nog steeds de lucht in. De laatste nog enigszins als conventionele black metal te betitelen album was 'The Mystical Beast of Rebellion' uit 2001. Minimalistische, almaar unisono doorrazende gitaarriffs die als een hypnotiserende kracht op je gemoed inwerken, aangedikt met de als een gespietste, loopse kraai klinkende krijspartijen en zinderend doortimmerende drum(computer?)s. Nee, je hebt geen extra geestverruimende middelen nodig om met dit album in zwavelhoudend hogere (of beter: lagere) sferen te belanden. Inclusief de ambient intermezzo's sorteert dit album tien jaar geleden hetzelfde effect als wat een Wolves In The Throne Room heden ten dage bewerkstelligt: hallucinerende black metal.

Reden van dit verhaaltje is dat het album opnieuw het licht heeft gezien. Voorzien van nieuw artwork (dat eerder de sfeer oproept van neofolk dan "black metal on crack”) en een gloednieuw, driedelig nieuw marathonnummer van 37 minuten op een bonus cd is deze uitgave dus ook interessant voor de mensen die het werkje al hebben. Het nieuwe nummer is een grotendeels instrumentaal, monolithisch, industrieel duister gevaarte dat eerder de sfeer oproept van een nog loggere Tryptikon. Het nummer draagt de titel 'The Fall: Chapter 7 (parts 7, 77 & 777)' en is daarmee meteen een voorbode voor de later dit jaar te verschijnen cd '777 - Sects'. Sowieso zit Vindsval (de grote kracht achter dit soloproject voor drie personen) niet op z'n luie reet, want de vorig jaar verschenen 12” 'What Once Was... Liber I', welke beschouwd diende te worden als een terugkeer naar het meer obscure, old school geluid van de band, krijgt ook nog een vervolg. Laat maar komen die handel!