Amon Amarth - Surtur Rising

Amon Amarth - Surtur Rising

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Een heuglijk moment! De nieuwe Amon Amarth draait voor het eerst zijn rondjes. En nog eens En nog eens De opvolger van de overweldigende kanjer 'Twilight Of The Thunder God' (2008) doet ons Vikingbloed weer sneller stromen! Mogen wij ons ook eens laten meeslepen in plaats van de puntjes op de i te zetten? Daar is niets mis mee, dachten we zo, wanneer je al jarenlang hoge kwaliteit aflevert zoals Amon Amarth. Her en der worden er wel wat riffs uit het eigen oeuvre gerecycleerd, maar die zijn zo onsterfelijk dat we hen dit allerminst kwalijk nemen. Amon Amarth heeft in de loop der jaren zijn eigen stijl gedistilleerd uit de oneindige mogelijkheden van het muzikale universum en ze zouden wel gek zijn als ze daaraan beginnen te sleutelen. Spontaan en recht-voor-de-raap presenteren Opper Viking Johan Hegg en zijn mannen ons weer tien nieuwe hymnen waar de glorieuze ethiek van de Noordse mythologie heerst. Ditmaal bogen zij zich over een volgend fragment uit deze rijke geschiedenis:

Surtur is de leider van de vuurreuzen uit Muspelheim en het oudste wezen in de negen werelden van de Noordse mythologie. De veroveringstocht van deze woest ogende maar uiterst slimme Noormannen lijkt allerminst te stagneren met dit achtste studioalbum. Ditmaal is er nog meer aandacht besteed aan de vocalen - dikwijls zoekt Hegg de lagere grommende regionen op - terwijl gitaristen Olavi Mikkonen en Johan Sderberg ons weer verblijden met helder klinkende riffs en zingende solo's. De koningen der epische melodieuze death metal gaan van start met het vrij snelle 'War Of The Gods' terwijl 'Tck's Taunt' na een slepende solo een krachtige uitval kent. Deze mid-tempo track doet me zelfs aan Primordial denken. Toch lijkt 'Surtur Rising' de meeste snelle songs van alle albums te bevatten. Bewust wou men een agressiever en ruwer geluid dan voorheen. 'Destroyer Of The Universe', 'A Beast Am I' (dit nummer over de wolf Fenris gaat live erg opzwepend zijn!) en 'Wrath Of The Norsemen' vertonen een hectisch tempo dat het vuur hoog doet oplaaien. In 'For Victory Or Death' en 'Doom Over Dead Man' horen we - aan de andere kant van het spectrum - enige toetsen. Bovenal staat 'Surtur Rising' echter vol welbekende, meeslepende epiek waar we niet genoeg van krijgen. Wanneer je een Amon Amarth album hoort, dan wordt je gewoon meegesleurd in hun Vikingwereld. Ze laten een verwoestend spoor achter en vertegenwoordigen de heraldiek van deze wereld.

Album van de maand wat mij betreft, al moeten we nog even wachten voor deze nieuwe megablaster verkrijgbaar is (25 maart). Noteer alvast dat de speciale editie een dvd bevat met de concerten in Bochum, waar de vier eerste albums eind 2008 integraal gespeeld werden. Ook daarin komen ze aan de wens van vele fans tegemoet. Eerder waren deze concerten in audio vorm toegevoegd aan de heruitgaven van deze vier eerste albums, nu kunnen we ook genieten van de beelden. Volgende maand meer details in ons interview met zanger Johan Hegg!