Pegasus - The Epic Quest

Pegasus - The Epic Quest

Label : MDD Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Hoeveel bands er met deze naam rondlopen weet ik niet, maar het gaat hier om het Duitse Pegasus, die al sinds 1993 (!!!) actief is. Dit is echter mijn eerste kennismaking met deze dame en heren. In de periode 1993-2007 heeft de band enkel demo's en twee volledige albums in eigen beheer uitgebracht, waaronder deze 'The Epic Quest', die oorspronkelijk in 2006 is verschenen. De eerste oplage van het album was (net als alle andere releases van de band tot nu toe) uitverkocht en nu, vijf jaar later, heeft MDD Records het initiatief genomen om de plaat opnieuw beschikbaar te stellen.

Als je kijk naar de bandnaam, het albumtitel en cover artwork kun je al meteen raden wat je te wachten staat; epische, symfonische power metal met fantasieteksten en een hoog Dungeons & Dragons-gehalte. En zodra men na de intro uit de speakers knalt met 'Overlord' is dat precies wat je te horen krijgt; snelle gitaarriffs en solo's, beukende drums en sfeervolle, dominante keyboards. In eerste instantie is de vergelijking met Rhapsody Of Fire behoorlijk voor de handliggend. De verassing komt echter zodra de zang begint. Pegasus gebruikt namelijk geen melodieuze cleane zang, maar grimmige black gekrijs, afgewisseld met melodieuze vrouwenzang. Daarmee komen direct ook vergelijkingen met oude Graveworm, oude Suidakra en zelfs oude Theatre Of Tragedy naar voren. In combinatie met de heldhaftige en strijdlustige sfeer en teksten komt Pegasus dichter bij de battle metalregionen.

Ik moet zeggen dat het hele fantasiegebeuren mij weinig doet en ik de teksten met een korreltje zout neem. Muzikaal gezien is 'The Epic Quest' echter een behoorlijk goed kunststukje geworden. De composities zijn erg goed doordacht en bevatten vele lagen, die zich niet bij een enkele luisterbeurt openbaren. Desondanks is de muziek meteen pakkend en luistert de plaat makkelijk weg. Dat ik over het algemeen niet gecharmeerd ben van vrouwenzang mag ondertussen duidelijk zijn, maar gelukkig maakt Pegasus daar beperkt gebruik van en zorgt voor een aangename afwisseling. De productie mag er bovendien best wezen en hoewel de toetsen aardig dominant aanwezig zijn, gaan deze niet ten koste van de gitaren en de power en intensiteit.

'The Epic Quest' is zeker een album die de fans van symfonische power metal, epische heavy metal en battle metal zal aanspreken. Deze heruitgave bevat naast de reguliere versie van het album de twee nummers die op de strenggelimiteerde 2007 promo, 'Die Legende Der Schwarzen Fee', stonden. Helaas zijn deze songs veel langzamer, bevatten voor 99% vrouwenzang en spreken mij totaal niet aan. Ik ben benieuwd of dit album nog een vervolg krijgt. Mocht dat gebeuren, dan hoop ik niet dat het in dezelfde verlengde ligt als de twee meest recente songs! 'The Epic Quest' kun je in ieder geval bestellen op deze locatie.