Patria - Sovereign Misanthropy

Patria - Sovereign Misanthropy

Label : | Archiveer onder black metal

Neithan : Patria (vaderland) is een Braziliaanse band die in de basis bestaat uit drummer/gitarist/bassist Mantus (onder andere ex Lux Ferre uit Portugal) en zanger Triumphsword; live wordt de band aangevuld met drummer Abyssius, gitarist Igniis Inferiis en bassist Käffer. Nu zijn de Zuid-Amerikaanse bands over het algemeen vrij hilarisch in de black metal scene, maar dit is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel want al zijn deze gasten wellicht geboren met sambaballen in de hand, het klinkt alsof ze te vondeling zijn gelegd in de Noordse winter! 'Sovereign Misanthropy' is het tweede album en ik moet zeggen dat ik, door mijn terughoudendheid met zuidelijke bands als het om goede black metal gaat, hier mijzelf duidelijk te kort heb gedaan!

De band haalt haar inspiratie duidelijk uit het begin van de jaren negentig, toen black metal nog een obscure - volgens outsiders gewelddadige - scene was en kerken geen brandverzekering konden krijgen vanwege het risico op brandschade. De muziek klinkt als een eerlijke mix tussen de Noorse bands als Mayhem, Burzum, de rauwere Zweedse exponenten (die destijds minder waren als de Noren en dit Patria) en de rauwheid van een U.S. band als Krieg of het Poolse Graveland in haar betere nummers. Wat dat betreft is er een parallel te trekken met een andere uitstekende band uit warme streken: het Griekse Dødsferd en recent Nadiwrath (met een ferme link naar Dødsferd overigens). Zeg maar bands die duidelijk niets nieuws toevoegen, maar wat ze doen op een frisse manier uitvoeren waardoor ze duidelijk boven het maaiveld uitsteken.

Na een intro wat iets doet denken aan de oude Cradle of Filth (spookachtig) barst met het titelnummer de hel los en valt op dat de band uitstekend de gitaarmelodieën als basis voor de song weet te plaatsen, zoals de Noorse bands (met name die uit Bergen) daar een meester in zijn. Na dit nummer wordt het even mid-tempo en wat meer meeslepend, maar na het lange (tussen-)intro van 'Pest' is het weer even lekker van dik hout zaagt men doodskistplanken, wat ook geldt voor een snel nummer als 'From The Solitude Veil'. Het afsluitende 'My Lady Princess of Hell' is wat afwijkend en epischer, hetgeen vooral komt door het gebruik van toetsen in dit nummer, maar weet nog steeds prima de oude, duistere black metal van Dimmu in hun begindagen te benaderen. Overigens is het ook logisch dat dit nummer wat anders klinkt, want het is een cover van de Braziliaanse band Songe D'Enfer, waar sessie-bassist Käffer in speelt.

De Patria is ook bekend als een multifunctioneel pantservoertuig dat onder andere door het Nederlandse en Finse leger wordt gebruikt. Nu is dit Braziliaanse Patria niet multifunctioneel - het is pure old school black metal zonder vieze zaken als invloeden van buiten het genre - maar deze band is minstens net zo dodelijk! Het album is gevarieerd, eenvoudig edoch dodelijk en bovenal roept het de juiste sfeer op, mede door de verscheurende zang van Triumphsword. Oh ja, en voor de politiek-gevoeligen: dit is een a-politieke band en geen NSBM, al weten ze wel dat ultieme gevoel van nihilisme en haat op te roepen! Fans van de oude Mayhem, Krieg, Burzum en Pest moeten dit zeker even gaan beluisteren…