Nightmare - One Night Of Insurrection

Nightmare - One Night Of Insurrection

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ter ere van hun dertig jaar bestaan speelden de Fransmannen van Nightmare op 30 oktober 2009 een speciaal optreden in het thuisbasis Grenoble. Die show verscheen vorige maand op de band allereerste DVD, 'One Night Of Insurrection'. Het gaat hierbij echter om de bonus-CD die bij de DVD zit, de band's optreden op het Summerblast festival vorig jaar in Tel Aviv, Israël!

Ik heb de heren een aantal keren live mogen zien en ik kan zonder twijfel zeggen dat Nightmare tot één van de beste live bands behoort. Ik was dan ook extra benieuwd naar deze live registratie en kijkend naar de setlist met prachtsongs zoals 'Wicked White Demon', 'Heretic', 'Queen Of Love And Pain', 'The Gospel Of Judas', 'Target For Revenge' of de adembenemende 'Three Miles Island' wordt mijn enthousiasme alleen maar groter. Zodra de show na de intro begint met 'Eternal Winter' van het laatste album, 'Isurrection', wordt het duidelijk dat het hier om een ECHT live album gaat en dat er (behalve het feit dat het gepraat tussen de nummers door eruit geknipt is na) niet geknoeid is met de opnamen. Dat betekent wel dat het geluid niet altijd even goed is, maar dat mag de pret in dit geval niet drukken en is bovendien de charme van een live album. Persoonlijk zie ik dat zelfs als positief, want vele live albums zijn tegenwoordig zo "live” niet! De nummers worden in ieder geval uitstekend gespeeld en deze opnamen bewijzen ook nogmaals dat zanger Jo Amore absoluut één van de beste zangers van het genre is. Wat een stem en kracht heeft die man!

Helaas ben ik niet bekend met de live plaat, 'Live Deliverance', uit 2000, maar wat je hier hoort is op en top Nightmare en men is er in geslaagd om het "Nightmare live gevoel” naar behoren vast te leggen. Voor Nightmare fans is dit dan ook een must en een waardige toevoeging aan de collectie. Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar de DVD en verheug me nog meer om de heren weer eens live aan het werk te zien.