Kekal - 8

Kekal - 8

Label : Whirlwind Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Er is maar weinig echt experimentele muziek. Veel avontuurlijke muziek is een uitkomst van verschillende sessies waarbij wellicht ook gexperimenteerd werd met klanken, maar wat er uiteindelijk op plaat verschijnt is uitgekookt, gevalueerd, en een product waar de muzikant goed over na heeft gedacht. Een belangrijk, niet te onderschatten aspect van een waar experiment is namelijk dat het mis kan gaan, en veel bands voorkomen dat liever.

Kekal is echter niet zoals veel bands.

De voormalige Indonesische black metal band heeft zichzelf een tijdje geleden opgedoekt, en bestaat nu naar eigen zeggen uit een "losstaande entiteit zonder leden. In werkelijkheid heeft frontman Jeff Arwadi volledig het roer in handen genomen, en is Kekal nu het vehikel waarmee hij experimentele popmuziek maakt. De tegenwoordig in Canada woonachtige muzikant heeft zich werkelijk door niets laten inperken. Dat is aan de ene kant lovenswaardig, en '8' klinkt inderdaad als weinig andere bands. Maar aan de andere kant komt dat ook doordat deze bonte hutspot zo uit de hand gelopen is dat weinig bands hierop zouden willen lijken. De plaat doet me een beetje denken aan de film "The Fly, waarin wetenschapper Jeff Goldblum (ook Jeff! Toeval?!) zichzelf per ongeluk teleporteert met een vlieg en muteert in een afzichtelijk, etterend monster.

Zo ook muteert onze Jeff disco beats, Aphex Twin-achtige '90's breakbeat rommel, saxofoon, popdeuntjes, rock gitaar, en nog veel meer in zijn eigen monster van Frankenstein. Het ergste is dat hij er zelf ook nog eens overheen zingt met zijn randje-valse nasale stem en er nog een extra dimensie aan lelijkheid aan toevoegt. Het is kortom lovenswaardig dat iemand nog steeds in staat is om het ware experiment aan te gaan in de muziekwereld. Jammer genoeg levert dat hier een misbaksel van monsterachtige proporties op, maar voor hetzelfde geld was het gelukt