Primordial - Storm Before Calm

Primordial - Storm Before Calm

Label : Metal Blade | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Re-release

Richard G. : Het derde of vierde label dat zich met de catalogus van Primordial bemoeit (en hopelijk het laatste) is de huidige broodheer van de band, Metal Blade. De Ierse black metal helden waren zelf in het verleden lang niet altijd blij met heruitgaven van hun eerste werken (ik herinner mij expliciete oproepen aan fans om de Karmageddon Media re-releases vooral niet te kopen). Aangezien Nemtheanga deze keer zelfgeschreven liner-notes aanleverde wordt het Metal Blade initiatief logischerwijs wel door de band gesteund.

Deze keer is het 'Storm Before Calm', het vierde album van de band, dat een luxebehandeling krijgt. En, zoals Nemtheanga zelf in het boekje vertelt, is deze plaat er misschien wel het meeste op vooruit gegaan in de herbewerking. De omstandigheden tijdens de opnames begin 2002 waren verre van ideaal doordat broodheer Hammerheart op het punt stond om het loodje te leggen. Waar de originele editie nogal kaal klonk, komen voorheen onderbelichte knalleers als 'The Heretics Age', 'Fallen To Ruin' en 'Sons Of The Morrigan' eindelijk volledig tot hun recht in het vele malen warmere en organischere geluid. In de inmiddels bekende stijlvolle zwarte slipcase met gouden bedrukking komt ook het nieuwe artwork veel beter tot zijn recht.

Het bonusmateriaal wordt deze maal gevormd door het concert dat de band gaf op het Duitse Summer Breeze festival in 2004 op een bonus DVD. Hoewel de setlist tot de verbeelding spreekt (zie hieronder), is de kwaliteit van de DVD niet echt om over naar huis te schrijven. In de geluidsmix is het publieksgeluid ver naar de achtergrond gedwongen, waardoor de concertervaring bi jlange na niet benaderd wordt. Verder doet het aantal hoorbare slordigheidsfoutjes in de uitvoering vermoeden dat ofwel de monitors niet goed functioneerden, ofwel dat de band gewoon een collectieve offday had. Desalniettemin toch een positief koopadvies voor de fans, want de originele tracks op 'Storm Before Calm' klinkt echt duizendmaal beter dan het origineel, en dat is toch waar het uiteindelijk omdraait bij heruitgaves.

Setlist live DVD:
1. Gods to The Godless
2. A Journey's End