Turisas - Stand Up And Fight

Turisas - Stand Up And Fight

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met hun debuut 'Battle Metal', waarmee ook een term werd geboren die later veel gebruikt zou worden, leverden de dames en heren van Turisas in 2004 een geweldig album af. Op de opvolger 'The Varangian Way', sloeg men al een andere richting in, die mij persoonlijk veel minder aansprak. Toch had ook dat album zeker zijn momenten, maar het niveau van het debuut hebben ze daarmee niet gehaald.

Met de 'The Varangian Way' behaalden de Finnen echter wel een grotere status en gingen daarna uitgebreid op toer. De derde langspeler, 'Stand Up And Fight', gaat verder waar de vorige plaat ophield en hoewel dit geen conceptalbum is geworden, liggen ook de teksten in het verlengde van dat album. Nou waren in de afgelopen maanden al verschillende filmpjes te zien op YouTube, waarin de band de song 'The March Of The Varangian Guard' live representeerde, maar dat men zover zou doorslaan in hun nieuwe sound had ik niet verwacht. De albumcover heeft al iets weg van een filmposter en de nieuwe promofoto's van de band lijken ook uit een filmscne a la Mad Max te komen en de muziek past daar goed bij. De soundtrackachtige van de vorige elpee is nog verder doorgezet, maar helaas is men er niet in geslaagd om daarmee ook te overtuigen. De nummers zitten nogal ingewikkeld in elkaar en bevatten vele lagen, maar klinken in eerste instantie behoorlijk chaotisch en bieden weinig houvast. De zanglijnen komen niet altijd even goed over en een nummer zoals 'Hunting Pirates' heeft veel weg van een musical, waar ik overigens een hekel aan heb!

De nummer zitten wel knap in elkaar en de productie is om van te smullen. Turisas heeft duidelijk veel werk en tijd in het componeren gestoken en heeft zijn best gedaan om het groots neer te zetten. Maar de band is naar mijn mening daar te ver in doorgeslagen en heeft te hard zijn best gedaan om origineel voor de dag te komen, waardoor de muziek niet echt overkomt en aanslaat. Zelfs na vele luisterbeurten gaat de plaat bij mij de ene oor in en de ander weer uit en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Jammer, want het debuut bewees al wat deze band in zijn mars heeft. Maar aan de hand van 'Stand Up And Fight' hoeft het van mij niet meer!