Firebird - Double Diamond

Firebird - Double Diamond

Label : Rise Above Records | Archiveer onder stoner

Wim : Er ligt een nieuwe plaat van Firebird in de winkel. Hun zesde alweer. De vorige vijf vond ik zeker de moeite waard. Een tikkeltje voorspelbaar maar wel van een degelijke kwaliteit. Het nieuwe album is getiteld 'Double Diamond' en sluit in principe naadloos aan bij de vorige albums van de band rondom zanger/gitarist Bill Steer. Vrij degelijke standaardriffs, een beetje zompig en loom, fijn hakkende drums en de herkenbare stem van de eerdergenoemde Steer. Ik zeg bewust herkenbaar want over een goede stem kunnen we helaas nog steeds niet spreken. Gelukkig speelt de man nog wel steeds fijne gitaarsolo's. Tja, sommige dingen veranderen nooit.

Het album opent met een meer dan simpel rocknummer 'Soul Saviour', wat mij betreft nou niet echt een nummer wat nieuwsgierig maakt naar de rest van de songs. Dan is het navolgende 'Ruined' - gebouwd rondom een uptempo riff - veel leuker. Na een paar nietszeggende deuntjes is 'Farewell' wel weer een interessante track. Zowaar een ballad op een album van Firebird. Best gewaagd aangezien Steer's stem daar nou niet echt voor gemaakt lijkt. En dat klopt dus ook. Als iemand als bijvoorbeeld Kid Rock dit nummer had ingezongen, had het zelfs radiopotentie gehad. Beste track van het album is voor mij 'Arabesque', een goede compositie die gedragen wordt door een fraai Oosterse riff. De rest van het songmateriaal spreekt helaas niet tot de verbeelding. Het is allemaal net wat minder bluesy dan voorheen maar daar is het zeker niet beter van geworden. En dan kan de conclusie geen andere zijn dan dat Firebird een vrij matig album heeft afgeleverd. Een album dat spanning ontbeert. Een album dat wel zijn momenten kent, maar die zijn te spaarzaam om een aankoop te rechtvaardigen. Nee, dit is echt te mager heren.