The Haunted - Unseen

The Haunted - Unseen

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Richard G. : Thrash metal is een verdomde klein en benauwend hokje binnen de metal. Altijd maar weer die snelle polka's, vlijmscherpe riffs en dat aggressieve geschreeuw. Het is niet makkelijk om voor de fans ieder plaat fris te houden, maar wat te denken van de muzikant zelf? Het Scandinavische The Haunted is wat dat betreft ervaringsdeskundige. Waar men na het gelijknamige debuut (1998) door de thrashkoningen van Slayer al betiteld werd als de enige waardige troonopvolger binnen het genre, koos men na twee goede, doch status consoliderende albums het experimentele pad.

Op 'rEvolver' uit 2004 (de eerste plaats sinds het debuut met originele vocalist Peter Dolving),'The Dead Eye' (2006) en 'Versus' (2008) ontwikkelde de band hun kwaliteiten als song schrijvers, toonde Dolving meer te kunnen dan schreeuwen en was er steeds minder vaak pure thrash te vinden. Deze ontwikkeling is nu nog verder doorgezet op het nieuwe album 'The Unseen' en de toekomst zal leren of dit voor fans een brug te ver is of niet. In nummers als 'No Ghost' en 'The Unseen' wordt er openlijk geflirt met irritante nu metal invloeden. Refreinen zijn gemiddeld genomen cleaner, vriendelijker en klinken vaak te glad. Het gaspedaal wordt zelden volledig ingetrapt. Het bruggetje in opener 'Never Better' doet aan Opeth denken en klinkt totaal niet des Haunteds. Meer dan ooit zijn Dolvings vocale prestaties love-it or hate-it. De experimenten met zijn heldere zang resulteren op de een of andere manier in een irritante Amerikaanse zuidelijke tongval.

Hoewel je The Haunted moeilijk kunt verwijten dat ze zichzelf muzikaal willen ontwikkelen, levert de experimenteerdrift deze keer gewoonweg geen leuke nummers op. Het spijt me te moeten concluderen dat 'The Unseen' veruit de minste plaat uit hun oeuvre is geworden.