OSI - Office of Strategic Influence

OSI - Office of Strategic Influence

Label : Inside Out | Archiveer onder

Sander : OSI is een project van Jim Matheos (Fates Warning), Kevin Moore (Chroma Key, ex-Dream Theater) en Mike Portnoy (Dream Theater). Drie heren die gewend zijn de touwtjes in handen te hebben. Gelukkig hebben de gesloten compromissen niet geleid tot een slap aftreksel van een van bovengenoemde bands, maar tot een synthese van het datgene wat ze toppers in het genre maakt.

Openers 'The New Math (what she said)' en 'OSI' doen het meest denken aan het einde van 'The Great Debate' van het laatste Dream Theater album: gedreven riffs gecombineerd met samples en ietwat vervormde zang. 'When You Are Ready' begint met een acoustische gitaar waarna het nummer met ambient effecten langzaam opgebouwd wordt. Let eens op de backwards drumpartij, subtiel! Het instrumentale 'Horseshoes And B-52's' toont eens te meer dat een goed prog nummer niet complex hoeft te zijn. 'Head' kan met één woord omschreven worden: Tool. 'Hello, Helicopter!' is weer een prachtig acoustisch/abient nummer. En wat zou een prog plaat zijn zonder een lang episch nummer? Met 'shutDOWN' met Porcupine Tree's Steve Wilson op zang nemen de heren gewoon de helft van het nummer in beslag om het nummer op te bouwen, waarna nog er nog eens vijf minuten lang gerockt wordt. 'Dirt From A Holy Place' is een lekker spacy instrumentaal nummer. Effecten en synth geluiden domineren 'Memory Daydreams Lapses' en een waarschuwing is zo onderhand wel op zijn plaats: deze CD moet je meerdere keren gehoord hebben om alle subtiele geluidjes gehoord te hebben. Afsluiter 'Standby (looks like rain)' is een akoestisch nummer en een waardige afsluiter voor deze CD, waarvan ik nu al durf te beweren dat hij hoog in de jaar top tien zal eindigen.

De limited edition is, zoals we gewend zijn van InsideOut, uitgevoerd als digipack. Hij bestaat uit twee CD's, met op de eerste CD de reguliere versie van 'Office of Strategic Influence' en een videoclip voor het nummer 'Horseshoes and B-52's'. Op de tweede CD staan twee covers, 'Set The Controls For The Heart Of Sun' van The Pink Floyd en 'New Mama' van Neil Young. Daarnaast staan er een demo versie van 'Looks Like Rain' en een video documentaire op.