Neurosis - Souls At Zero

Neurosis - Souls At Zero

Label : Neurot Recordings | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Jasper : Er gaat geen editie voorbij van dit e-zine waarin het woord Neurosis niet gebruikt wordt. In een wijd scala aan genres worden de Amerikaanse underground giganten aangehaald als invloed. Bands doen het zelf ook, Neurosis als inspiratie noemen is namelijk geen schande. Nu is de Neurosis-heid van bands benoemen wel een hele andere tak van sport dan het recenseren van een het echte werk: een Neurosis plaat. Laat staan een regelrechte klassieker als het net heruitgebrachte 'Souls At Zero'. Wat moet je hier als nietige pennenlikker nou nog aan toevoegen?

Laar ik beginnen met het fenomeen klassieker. Wat kenmerkt een klassieker? Een klassieke plaat is tijdloos en moet na twintig jaar nog steeds klinken als een klok. Een klassieker moet nummers hebben die direct herkenbaar zijn. Een klassieke plaat moet andere muzikanten inspireren tot het maken van muziek, en een echte klassieker moet een bepaalde sfeer of muzikaliteit neerzetten die er daarvoor nog niet was. Check, check, check en check in het geval van 'Souls At Zero'. Laten we de punten even stuk voor stuk langs gaan.

Tijdloos: zeker met een nieuwe mastering klinkt 'Souls At Zero' geen moment gedateerd. Misschien dat het gitaargeluid een tikkeltje aan power mist hier en daar, maar vooral qua ideen is het nog steeds een ontzettend rijke plaat, genre-loos ook, met een gelaagde creativiteit die sinds de officile release in 1992 zijn gelijke nog niet vond. De band worstelde zich voor het eerst los van het hardcore juk, en deed dit op onnavolgbare wijze via een mengeling van sludge, folk, en doom en wat er dan ook maar nodig was om knallers van duistere nummers te schrijven. Zo los van welke stijl dan ook waren ze hun tijd ver vooruit, en zijn ze nog steeds ontzettend actueel.

Herkenbaar: vanaf 'Souls At Zero' was Neurosis pas echt Neurosis. De dreigende, slepende sound werd voor het eerst gevormd, en is nog steeds direct herkenbaar uit duizenden. Met zoveel variatie en avontuur vergat de band niet om nummers te schrijven, en vooral de hoofdriff van het titelnummer is een geweldige vondst die zich direct in je hersenen nesteld. Ook het refrein van 'A Chronology For Survival' ("The cycles they are thawing) is een hoogtepunt van de Neurosis sound op de plaat.

Inspiratie: ik noemde het hiervoor al, en nog steeds komen er vrijwel dagelijks bands bij die op een of andere manier inspiratie kregen van Neurosis, en de lijst groeit alleen maar. Waar opvolger 'Enemy Of The Sun' eerder de start was van de postmetal stroming, is 'Souls At Zero' zo divers en nog zo geworteld in hardcore dat het qua geluid ook duidelijk bands als Mastodon, Kylesa, en Today Is The Day heeft benvloed.

Uniek: 'Souls At Zero' is uniek, maar voor zijn tijd was het dat al helemaal. Dat de band eigenlijk pas enigszins het respect kreeg die het verdiende toen ze al gestopt waren met (langdurig) touren is dan ook crimineel. De stilistische reuzensprong van standaard hardcore naar het geniale gelaagde soundtrack geluid van 'Souls At Zero' is een stap die ik nog nooit een andere band heb zien maken. De folk-elementen met voor hardcore en metal uitheemse instrumenten als de trompet, de viool, en cello zijn naar mijn weten zelfs nooit meer op deze wijze door anderen overgenomen. In later werk mag Neurosis misschien een duidelijker, volwassener geluid hebben laten horen, op 'Souls At Zero' was duidelijk alles nog mogelijk. Dit maakt het tot de avontuurlijkste Neurosis plaat, en dat zegt wel wat in hun indrukwekkende discografie.

Conclusie: een volwaardige klassieker dus, en het alleszins waard om nog eens aan te halen, of de gelegenheid nu is dat het werk opnieuw wordt uitgegeven met nieuw (en prachtig) artwork en bonus tracks (drie stuks), of gewoon om de jonkies van nu even te laten weten wie er vroeger en nog steeds de absolute baas was/is op het gebied van avant garde metal. Neurosis dus. Zet je maar alvast schrap voor de reeds aangekondigde nieuwe plaat...