Nail Within - Nail Within

Nail Within - Nail Within

Label : Listenable | Archiveer onder

Marco : Nail Within is voor mij een totaal nieuwe naam. Niet gek overigens want deze Israelische band bestaat nog geen twee jaar, al hebben diverse leden inmiddels een compleet verleden in andere bands. De band werd in 2001 opgericht nadat de locale Death en Black Metal bands Betrayer en Azazel ter ziele waren gegaan. Na wat line-upwisselingen nam men het debuut "Nail Within” op in de Spiderhouse studio in Duitsland met Harris Johns achter knoppen. "Wie is dat dan?” hoor ik nu verschillende mensen zeggen. Harris Johns maakte vooral in de 80-er jaren furore als engineer van verschillende grote Duitse Thrashbands zoals Kreator, Sodom, Helloween, maar ook het Zwitserse Celtic Frost en ons eigen Pestilence.

Nail Within maakt furieuze, op Scandnavische leest geschoeide Death/Thrash met nogal wat melodie en men kan duidelijk horen dat de respectievelijke muzikanten inmiddels hun sporen al wel verdiend hebben want het klinkt allemaal strak en goed uitgevoerd, inclusief de krachtige krijs/scheeuw strot.. Ook de produktie staat als het spreekwoordelijke huis, Johns is het nog niet bepaald verleerd. Op de cd tref je tegelijkertijd ook wat bekende namen als gastzangers aan: Mille van Kreator, Thomas Lindberg (At The Gates) en ook Harris Johns zelf, terwijl men ook kan kijken naar de ietwat weirde videoclip van het nummer "Dirty Coloured Knives”

Nail Within doet echter echt helemaal niets nieuws. Niet dat dit verder wat uitmaakt, maar het ontbreken van echt catchy riffs maken deze cd wat mij betreft niet tot een echte uitschieter. "Nail Within” is meer een hele degelijke cd. Maar valt 'degelijk' nog wel op in deze zee van releases?