Evergrey - Glorious Collision

Evergrey - Glorious Collision

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : De jongeling die op de expressieve hoes in vrije val tussen hemel en aarde schijnt te zweven, zal vast geen glorieuze aanvaring met de harde grond te wachten staan. Neen, het is gedaan met hem. Bijna eenzelfde lot wachtte Evergrey een jaar geleden. Het was immers bang afwachten voor de buitenwereld wat er ging gebeuren met de uitstekende Zweedse band na het vertrek van drie leden. Bassist Jari Kainulainen droop zelf af, maar de split met gitarist Henrik Danhage en drummer Jonas Ekdahl was pijnlijker omdat ze niet alleen als bandleden aan elkaar gebonden waren, maar er stond ook een jarenlange vriendschap op het spel.

Maar goed, als de nood het hoogst is, is de redding nabij. De twee resterende leden - gelukkig betreft het de weergaloze zanger/gitarist Tom S Englund en de sympathieke toetsenist Rik Zander - lieten zich niet kennen en componeerden zomaar liefst dertien ontzagwekkende tracks met alle bekende en geliefde Evergrey ingredinten in overvloed aanwezig. De bijzonder stevige, dynamische riffs van 'Leave It Behind You' en 'You' geven ons genoeg heftigheid om van een hervonden gretigheid te spreken, terwijl ik over de stem van Tom met plezier lyrisch ga doen, maar laten we onze superlatieven beperken tot: smekend, melodramatisch en intens. Gevoelig in de aangrijpende ballads 'The Phantom Letters', 'Free' en het laatste nummer. Anderzijds krachtig temidden van pompend gitaarwerk in 'Frozen' en aanstekelijk in de toegankelijke refreinen. Want men pleegt Evergrey een progressief kleedje te passen, maar ze zijn meer dan dat. Het pianospel van Rik bijvoorbeeld: bijzonder effectief om zachte passages met beschouwende zang in te kleuren, maar nergens dringt de man zich op door uitgebreide keyboardescapades. Het enige dat in de buurt van een solospot komt is de solo halverwege 'The Disease'. En de gitaarsolo's Nieuwe kracht Marcus Jidell krijgt genoeg ruimte om prachtige solo's te plaatsen, maar ze zijn meestal bondig en passend in "het liedje. Een geval apart is de single 'Wrong'. Daarin komt Evergrey toch wel verrassend uit de hoek, zeker wanneer je ook de clip bekijkt.

Er was genoeg stof om van zich af te schrijven. En Evergrey is natuurlijk het beste - met enige pathos van Englund voorop - in het omzetten van probleemsituaties in het leven naar aangrijpende teksten, bekroond met melodieuze maar pittige muziek. Daar zijn ze op 'Glorious Collision' meer dan ooit in geslaagd. We kijken dan ook reikhalzend uit naar de tour met Kamelot in de lente!