DoomSword - The Eternal Battle

DoomSword - The Eternal Battle

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze maand is het precies vier jaar geleden dat mijn Doomsword-verslaving vorm begon te krijgen en sindsdien is die verslaving alleen maar groter geworden. Ik was dan ook razend enthousiast toen ik hoorde dat er een nieuwe plaat aan zat te komen. Zodra het album bij mij op het matje viel werd alles aan de kant geschoven en in de driekwartier die daarop volgde draaide mijn hele wereld om dit schijfje!

Op de vorige elpee, 'My Name Will Live On', kwamen de Italianen al met een iets hardere en meer agressieve aanpak. Die lijn hebben ze op het vijfde werkstuk, 'The Eternal Battle' doorgetrokken en al vanaf de opener 'Varus Battle' stampt de band lekker door. Daarmee bedoel ik niet dat men ineens speed metal is gaan spelen en ze zijn nog altijd trouw aan het "doom” gedeelte van hun naam. Maar voor Doomsword begrippen zijn de nummers iets sneller, zwaarder en gemener. De opener en de daaropvolgende titelnummer kennen beide een slepende karakter en zijn meteen herkenbaar als Doomsword. Deze nummers klinken dan ook als vanouds afwisselend en het glorieuze, heroïsche en oorlogszuchtige gevoel, die tegelijkertijd melancholie ademt is sterker dan ooit. Luister naast de genoemde songs zoals 'Wrath Of The Gods' of 'Battle At The End Of Time', die soms erg dreigend en agressief overkomen. In principe kan ik netzo goed elk ander nummer van het album opnoemen, want alle tracks zijn even sterk en bovendien op en top Doomsword. De invloeden van Manowar, Manilla Road, Cirith Ungol en Bathory zijn nog altijd duidelijk hoorbaar, maar door de jaren heen heeft men een sterk eigen geluid ontwikkeld. De doomy en epische aspecten die Doomsword al vanaf het debuut heeft laten horen zijn volop aanwezig en zijn samen met de karakteristieke stem van Deathmaster bepalen voor de band's geluid.

'The Eternal Battle' is simpelweg zowel Doomsword als epische heavy metal op z'n best en bevat alles wat een goede plaat in dit genre nodig heeft. Ik weet dat we nog maar net in maart zitten, maar wat mij betreft is dit nu al de epic metal album van het jaar! Voor Doomsword fans en liefhebbers van epische metal zoals de eerdergenoemde bands en ook Holy Martyr, Wotan, Icy Steel, Ironsword, Battleroar, Crom en consorten is dit verplichte kost!