Celtachor - In The Halls Of Our Ancient Fathers

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Demo

Vera : De Keltische geschiedenis en mythologie geeft Ierse bands altijd een authentieke uitstraling. Ook bij Celtachor - één van de nieuwere telgen uit Dublin - is dit het geval. 'In The Halls Of Our Ancient Fathers' is de tweede opname van de band die in 2007 werd opgericht. Deze demo bevat zes nummers en een wondermooie intro waar je de weidse natuur van het groene eiland zo voor jou ziet opduiken.

Er is ook een verhaal over de opgang van Lugh, die zich wreekt tegen de zonen van Tuireann voor de moord op de clan van zijn vader. Heroïek en drama zijn dan ook twee eigenschappen die we kunnen toedichten aan deze muziek. Het zijn verhalen die overgedragen worden van generatie op generatie en door de tijd al eens lichtelijk veranderd kunnen worden. Fluit en bodhran spelen een rol in het opwekken van de Ierse sfeer. Zanger Stephen Roche voegt folkloristische melodieën toe aan de songs met zijn fluitje. Dat kennen we ook van een band als Mael Mordha en natuurlijk de aartsvaders van Cruachan. Bij Celtachor staat ruwe black metal echter voorop.

Na het knappe 'Rise Of Lugh' wordt het echter allemaal nogal eentonig. De ruwe zang is erg verhalend, het heeft wat weg van black metal, maar toch ook niet. Bovendien gaat die zang al vlug irriteren. De riffs en het gitaarwerk zijn eenvoudig, te eenvoudig als je het mij vraagt. 'A Warning To Balor' en 'Riders Of The Fomor' zijn weinigzeggende composities en bovendien is de opnamekwaliteit erg zwak. Natuurlijk, het is een demo, en met een degelijke productie zou dit misschien nog kunnen meevallen, maar voorlopig word ik ditmaal weinig aangegrepen door deze Ierse barden.