Skytah - Breathe

Skytah - Breathe

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Arco : Skytah is enkele jaren geleden opgericht door Adriënn Pásztor (zangeres, componist) en Ben Humpig (gitarist, componist). Mocht je willen weten wat Ben zoal gedaan heeft voor Skytah lees dan gerust de review van het debuutalbum van Skytah 'Gypsy Mentality' (2007) nog even. Daarin legt collega Evil Dr. Smith het haarfijn uit. Ben en Adriënn zijn muzikaal beïnvloed door o.a. Jimi Hendrix, Black Sabbath, Pink Floyd, Led Zeppelin, Skunk Anansie, en Alice in Chains. De bandnaam is trouwens geen verzinsel maar een indirecte verwijzing naar de Skythen, het eerste grote nomadenvolk in Centraal Azië. De opnamen van dit tweede album 'Breathe' stammen al uit 2008 en naast Ben en Adriënn werkten hier drummer Remco van der Sluis (drums) en bassist Kristoffer Gildenlöw (ex-Pain Of Salvation, Dial, Dark Suns) aan mee. In 2009 vonden ze dan in Pjotr van der Made (drums) en Jeffrey Bax (bas) twee vaste krachten waarmee al veelvuldig werd en wordt opgetreden.

De muziek dan. Ja omschrijf de muziek van Skytah maar eens, dat is nog niet zo eenvoudig. Zelf zeggen ze dat Skytah het best gekarakteriseerd kan worden als een cross-over rock band met een herkenbare stijl. Die herkenbare stijl vind ik toch moeilijk te vinden of het zou de zang van Adriënn moeten zijn. Hun invloeden hoor je zeker wel terug zoals het trage van Black Sabbath in 'Beneath The Ruins Of Parting', 'Little Maiden Of The Water' maar ook in het tien minuten durende 'Ilona's Last Whisper' waarin ook wel wat Led Zeppelin en Pink Floyd trekjes zitten. Of Alice in Chains in 'Come Fly Away With Me' en 'Lost Myself', Skunk Anansie in 'Lover's High' en Jimi Hendrix in 'Elevated' en de solo in 'Ilona's Last Whisper'. De zang van Adriënn is soms wel wat eentonig. Ze zou zich wat vaker moeten laten gaan want vooral als ze laag zingt, of in rustige passages, komt haar stem niet helemaal tot zijn recht. Het gitaarspel van Ben is dik voor elkaar. Veel nummers zijn gebaseerd op een sterke riff, af en toe neigt het zelfs naar metal zoals in 'Angel' (met didgeridoo) of het afsluitende 'Batlle Of Nineveh', en er wordt regelmatig gesoleerd. Het drumwerk van Remco en de bas van Kristoffer zorgen voor een strakke ritmesectie en de mix is helder waardoor het een plezier is om naar dit album te luisteren. Een beetje vreemd, maar wel lekker!