Screaming Banshee - The Chronicles

Screaming Banshee - The Chronicles

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Demo

Ramon : Screaming Banshee is in 2009 opgericht en komt uit Italiƫ. Dan weet je het belangrijkste alvast. Wat je verder moet weten is dat ze een vrij technische death metal stijl hebben, waarbij ze alle tempo's pakken, maar met name de melodielijnen worden belangrijk gevonden. Mocht je willen weten wat de naam betekent, dat is misschien wel aardig om te vertellen, dat is een legende van een (vaak oude) vrouw die bij het water bloed uit kleren aan het wassen is en als je haar ziet, tekent zij je dood aan. In de bossen waar Banshees zitten worden vaak ijzige kreten gehoord, vandaar de bandnaam. Dit is overigens een Ierse legende, maar waarom zou een Italiaanse band daar geen inspiratie uit mogen putten?

Toevallig had ik het er vandaag met een vriend over dat Rob Flynn (Machine Head) een voorbeeld is van een dijk van een gitarist, die vaak over het hoofd wordt gezien in de lijstjes van goede gitaristen. En dat terwijl hij menig erkend gitaarheld het nakijken geeft met zijn gitaarspel. Bij Screaming Banshee is eerder het tegenovergestelde gaande. Het gitaarwerk klinkt bijzonder indrukwekkend, maar het raakt me verder echt totaal niet. Het zijn virtuozen, spelen prachtige melodielijnen en leek kan horen dat de mannen heel wat in huis hebben. Maar toch ben ik vijf nummers later regelmatig afgedwaald met mijn gedachte. En hoe komt dat dan, dat is volledig te wijten aan de productie. En die is niet eens slecht, maar gewoon een beetje matjes. Dus wellicht komen ze de volgende keer keihard terug, ik help het ze hopen, want de potentie is er echt wel. Ik zou gewoon met de demo gaan leuren en wie weet pakt een goeie A&R manager ze op en dan komt er vast heel wat uit. Voor nu raad ik vooral aan het repertoire uit te breiden en veel live te spelen.