Akelei - De Zwaarte Van Het Doorstane

Akelei - De Zwaarte Van Het Doorstane

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Marcel H. : Akelei is een Nederlandstalige doomband die ik sinds hun debuutoptreden tijdens Dutch Doom Days 2007 al volg. Na een demo in 2008 uitgebracht te hebben zag hun volwaardige debuutplaat op 6 november 2010 tijdens Dutch Doom Days het levenslicht.

De belofte die al duidelijk aanwezig was op de demo wordt hier of 'De Zwaarte Van Het Doorstane' meer dan ingelost. Wat een prachtplaat. Een van de absolute doomtoppers van 2010 die met recht overal laaiend enthousiast ontvangen is. Het eerste dat opvalt, is het schitterende volle geluid. En het meest opvallende voor menigeen zal toch echt welde Nederlandstalige zang zijn. De persoonlijke teksten krijgen hierdoor meer lading en gevoel mee, aangezien het toch makkelijker is je in je moedertaal uit te drukken dan in een andere. Misha's vocalen kunnen voor sommige mensen wellicht een struikelblok vormen aangezien ze aan de ietwat iele kant zijn. Hier op plaat wordt dat door de galm goed opgevangen. Dat iele geeft hem echter wel een kenmerkend geluid mee.

Muzikaal zitten de nummers goed doorwrocht in elkaar, met mooie meerdere lagen. Kenmerkend aan de melodieuze doom van Akelei zijn de vele post-rock invloeden die erin verwerkt zijn. Drie gitaristen die zich hier manifesteren lijkt misschien veel en is vaak overbodig aangezien de derde niks toevoegt (bv. in het geval van Iron Maiden), maar hier speelt de derde gitarist partijen die je van een keyboardspeler zou verwachten. Ja, je leest het goed, geen keyboards aanwezig. De meeste nummers zijn dromerig van opbouw en nergens echt zwaar. 'De Zwaarte', de naam zegt het al, is bij verre het zwaarste nummer van de plaat, dat ook nog een instrumentaal nummer in de vorm van 'Een Droom In 6/8' herbergt. En die 6/8 maat werkt knap bevreemdend hier.

Het absolute prijsnummer is tot het laatst bewaard. 'Duett' is een duet in het Nederlands en Noors waar het Noorse gedeelte door Cecilie Langlie van het Noorse Skumring verzorgd wordt. Verwacht hier geen standaard duet. Dit duet onderscheidt zich door het feit dat zowel het Nederlands als het Noors precies dezelfde teksten zijn en het Noors zelfs qua klank en metrum in de buurt van het Nederlands blijft. Met een woord te omschrijven… schitterend. Horen is geloven. De perfecte afluister van dit werelddebuut. Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk van een debuutplaat, die ook nog eens origineel en fris klinkt, ben geweest.