Krux - Krux

Krux - Krux

Label : Mascot Records | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Wat een boefje, die Leif Edling! Zat hij iedereen weer lekker te maken met het opnieuw uit de grond gestampte Candlemass, zat hij onderwijl stiekem met z'n vriendjes van Entombed ook 'n plaatje in elkaar te knutselen. En potverdoomy, wat voor een plaat! De band - of hobbyproject? - noemt zich Krux en bestaat dus uit componist/bassist Leif Edling (Candlemass), Mats Levn (Yngwie Malmsteen, Abstrakt Algebra, Dogface) en 2 leden van Entombed: Jorgen Sandstrm op gitaar en Peter Stjrnvind op drums.

Toen de plaat afgelopen zomer werd opgenomen, waren er ook nog geruchten dat Mike Amott (Spiritual Beggars/Arch Enemy) nog zou meedoen, maar dat is helaas niet doorgegaan. Wel zijn Carl Westholm (keys: Carptree, gast bij Abstrakt Algebra en Candlemass), Nicko Elgstrand (gitaar: Terra Firma) en Fredrik kesson (gitaar: Talisman) op deze CD te horen. Nogal een lijst met heavy-weight Zweden uit de overwegend doomy sector dus. En als je goed kijkt zie je maar liefst 3 namen die ook al speelden op de enige CD van Abstrakt Algebra uit 1995, het vorige bastaardkindje van Leif. En zong Mats die schijf al naar een hoger plan, op deze CD geeft hij het definitieve bewijs dat het onbegrijpelijk is waarom hij de steeds zwakker wordende platen van snarenmasturbator Yngwie nog steeds inzingt. Met ontzagwekkende power geeft hij de massieve, maar melodieuze doom metal van Krux extra impact. Ik moest regelmatig denken aan de wijze waarop Jorn Lande de CD van Beyond Twilight inbrulde: Grootse dreiging, meeslepend melancholisch en met imposante dramatiek. En met immer een onheilspellende zweem naar duisternis dat is verpakt in vreemdsoortige songtitels als 't beresterke 'Omfalos', 'Enigma Ezb', Leif's bass-solo 'Evel Rifaz' (noem het Cliff Burton's 'Pulling Teeth' part 2?) en het 12 minuten durende kosmonautenepos 'Lunochod' (Hawkwind meets Solitude Aeturnus in jaren 50 sci-fi B-movie). Doom-clichs als kerkklokken komen toch ook even langs (de titelsong), maar de spannende composities, de krachtige uitvoering en de powerfulle, donker-maar-warme productie maken dit een klasse doomplaat. Of je nu naar het akoestische en letterlijk op te vatten 'Siberia' luistert, of naar 'Popocatpetl': kippenvel verzekert! Chauvinistisch detail is dat het geheel in Nederland is opgenomen. Het zal mij benieuwen of de nieuwe Candlemass later dit jaar ook zulk gloedvol gepassioneerde doom metal zal bevatten. De creatieve voortekenen zijn middels Krux uitermate positief gestemd!