Dornenreich - Flammentriebe

Dornenreich - Flammentriebe

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Het Oostenrijkse Dornenreich heeft altijd een speciale plek ingenomen tussen de innovatieve bands van deze wereld. Hun muziek is allerminst toegankelijk, maar een zuivere expressie van diepste gevoelens, vervat in cycli die elkaar soms overlappen. De laatste jaren evolueerde men op de albums meer en meer in de richting van akoestische muziek, met het meest recente 'In Luft Geritzt' als toppunt van niet-elektrische performance. Live begon zich - met de terugkeer van drummer Gilvan - een terugkeer naar de black metal wortels te manifesteren. Deze evolutie heeft zich nu ook in de studio doorgezet. Men toog naar de befaamde Studio E om samen met Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) een nieuw meesterwerk op te nemen.

Want een meesterwerk is het geworden! Nooit waren de contrasten tussen ingetogen passages en rigoureuze uitvallen zo groot en dat maakt het geheel erg aangrijpend. 'Flammentriebe' vormt een cyclus op zich en vangt bijzonder hard aan met 'Flammenmensch', een individu dat zijn frustraties vrije loop laat in aarzelende gitaarklanken en gefluister maar je dan bruusk meesleept in een wervelwind van scherpe black metal gitaren. De schreeuw weerklinkt als een mes in je ribben. Wat is de rol van de viool in deze hervonden furie? Vanaf het tweede nummer horen we hoe Inve op voortreffelijke wijze zijn instrument met de kolkende stroom laat meevoeren. 'Tief Im Land' is misschien wel het meest doordrammende, spartelende nummer, maar de viool speelt onverstoorbaar verder, vol gratie met een keur aan verrukkelijke melodieën. De songs zijn ook terug een stuk langer - van vijf tot acht minuten - zodat elkeen een rijk scala aan emoties kan herbergen. Eén van de meest beklijvende songs is 'Wolfpuls', enerzijds agressief met zijn drammende ritmes en kloeke Duitse taal in de teksten, anderzijds prachtige momenten met akoestische gitaren, viool en vertellende flarden tekst. De gruizige, draaiende gitaren vertonen heel wat dramatiek, zeker in 'Wandel Geschehe'. Ik bedenk dat de viool soms de rol van keyboards overneemt in deze black metal songs. Elke compositie, ook het energieke 'Fährte Der Nacht' en het lichtjes doomachtige 'In Allem Weben' (nog een kanjer qua opbouw), werken met een spectrum waar alle kleuren van een prisma vertoond worden. Zij gaan van een beklemmende sfeer naar de ultieme bevrijding. Aan het einde van de catharsis is de cyclus rond en sluit het vredige en prachtige 'Erst Deine Träne Löscht Den Brand' met gevoelige melodieën vol weemoed en slepende gitaren dit album af met slechts één zin als conclusie. Deze terugkeer naar het woeste begin van Dornenreich's bestaan - een link met 'Her Von Welken Nächten' werd gelegd - met de kennis en ervaring van nu, maakt van 'Flammentriebe' het beste album dat ik tot nu toe hoorde van Dornenreich! Uniek en betoverend!