Destruction - Day Of Reckoning

Destruction - Day Of Reckoning

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : De Germaanse goden der thrash, Destruction, lieten op hun vorige album , 'D.E.V.O.L.U.T.I.O.N.', een andere, minder thrashy kant van zichzelf horen. Nou kan de band bij mij over het algemeen weinig fout doen en behoort al jaren tot een van mijn meest favoriete thrash-acts, maar toch kon het album mij niet zoveel doen als snellere knallers zoals 'All Hell Breaks Loose' of 'The Antichrist' bijvoorbeeld.

Twee├źneenhalf jaar, een live-album en een DVD later, verschijnt eind deze maand de bands elfde studio album, 'Day Of Reckoning'. En mijn god wat is dit weer een heersende album geworden! Al vanaf de opener 'The Price' maakt men duidelijk weer de snellere en meer thrashy kant te zijn opgegaan, die perfect aansluit bij de eerdergenoemde albums en ook 'Metal Discharge' en 'Inventor Of Evil'. Hiermee grijpt men daarnaast ook enigszins terug naar hun punk roots en alles bij elkaar knalt de song van begin tot eind. Mike's unieke gitaarspel, sherpe geluid, scheurende riffs en gierende solo's het unieke stemgeluid van Schmier zijn meteen herkenbaar en gedurende 45 minuten komen alle elementen die Destruction maken tot wat het is terug. Het gros van dit album is up-tempo en behoorlijk opgefokt, maar gelukkig neemt men af en toe ook wat gas terug en concentreert zich op mid-tempo headbangers. Maar of me nu up- of mid-tempo te werk gaat, het geheel staat als een huis en is bovendien op en top Destruction. 'Day Of Reckoning' is trouwens de band's eerste album met de nieuwe drummer Vaarve. De beste man komt oorspronkelijk uit de prog scene, maar bewijst op dit album dat hij ook een heerlijk potje kan beukene. Zijn stijl is meer gedreven, gevarieerder en spannender dan zijn voorganger en tilt het niveau net iets hoger.

Op 'Day Of Reckoning' laat Destruction niets nieuws horen en er gebeuren geen onverwachte dingen. Maar dat is ook nooit de bedoeling van de heren en het maakt ook niet uit! Het feit is dat deze plaat geen enkel zwak moment bevat en geen seconde verveelt. En als een band na bijna dertig jaar nog altijd zo intens, enthousiast en gedreven kan klinken, verdient dat alleen maar respect. Dit is verplichte kost voor Destruction fan en elk thrasher met zelfrespect. Thrash Till Death!