Motorjesus - Wheels Of Purgatory

Motorjesus - Wheels Of Purgatory

Label : Artoffact Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Een nieuwe plaat van AC/DC? Nee dus. Een nieuwe CD van het Duitse Motorjesus. O, wat een heerlijk schaamteloos gesloten intro opent 'Wheels Of Purgatory', het nieuwe (en derde) wapenfeit van de band. De Duitsers staan voor vuige, harde rock and roll die liefhebbers van Motörhead of - dichter bij huis - ons eigen Peter Pan Speedrock wel zal aanspreken. Vrij ongecompliceerde maar uitstekend gespeelde metalrock. Al sinds het debuut 'Dirty Pounding Gasoline'(2004) zijn de mannen trouw aan hun eerlijke muziek. Dat valt best te waarderen. Wat de Duitsers voor hebben op veel van hun landgenoten is hun internationale sound: zowel in de muziek als in de zang klinken de mannen Amerikaanser dan menig band uit Texas. Ook dat is een compliment.

Songs als 'Motor Discipline', 'Fist Of The Dragon' en 'King Of The Dead End Road': achter elkaar zijn het lekker doordenderende heavy rock and roll songs met een metal sound. Zanger Chris Birx heeft een goede, rauwe stem die perfect aansluit bij de riffs van de gitaartandem Andy Peters en Guido Reuss. Heel soms doet zijn stem een beetje denken aan James Hetfield maar Birx heeft meer melodie en kracht in zijn stem, zoals hij bijvoorbeeld bewijst in de metal meezinger 'Fuel The Warmachine'. Ja, en ook 'Hammer Of The Lord' en 'West Of Hell' stampen vervolgens weer lekker door. Het zijn de meest simpele akkoordenschema's maar ze klinken wel verdomde lekker zeg! Niet onvermeld mag blijven dat de band een fijne coverversie in petto heeft van Neil Young's 'Old Man', het enige rustige nummer op dit album. Ook in dit nummer bewijst Birx een fijne zanger te zijn. Lekker album voor lange ritten in je auto.