DevilDriver - Beast

DevilDriver - Beast

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : In de aanloop naar het uitkomen van een nieuw album willen artiesten zich in hun enthousiasme nog wel eens vergalopperen in de meest fantastische oneliners. Met de realiteit uit het oog verloren schieten de meest lyrische bewoordingen voorbij, waarin vooral wordt aangegeven hoe fantastisch het nieuwe album wel niet is. Bij de die-hard fans gaat het hartje er vaak sneller van kloppen maar veelal is het toch een kwestie van zinloze prietpraat. De heren van Devildriver mag je echter op hun woord geloven. "The record is extreme, and it attacks from start to finish. If you liked 'The Last Kind Words', this is like that on steroids and crank, driving a Buick Skylark 200 miles an hour straight to Vegas." Laat dat nou precies de spijker op zijn kop zijn.

'Beast' is een album van het kaliber 'rammen en beuken' en voert je twaalf nummers lang in een flink tempo langs een mengelmoes dat ergens het midden houdt tussen melodieuze death en metalcore. De tracks zijn doorspekt met dikke, dikke lagen groove en zijn vooral krachtig en agressief. En ondanks dat het volledige album een en al agressiviteit uitademt, zal je jezelf er toch op betrappen dat je binnen de kortste keren de refreinen van o.a. 'Shitlist' en 'You make Me Sick' aan het meebrullen bent. De gitaarlijnen komen overal duidelijk door, met hier een daar een tegendraads, melodieus loopje (o.a. 'Dead To Rights') en/of prima solo en het drumgedeelte is weer lekker strak. Fafara spuugt zijn teksten er fel uit en bijt je venijning regels als "You burned the bridges, you sold the lies… you're on the shitlist” ('Shitlist') en "I don't know you, but I f*cking hate you.” ('Blur') toe. Producers Mark Lewis (Trivium, Chimaira) en Andy Sneap (Machine Head, Megadeth, Arch Enemy) ontfermde zich over de geluidsmix van het album en gaven het album een modern en agressief geluid mee.

Qua geluid wijkt de band dus niet (veel) af van de eerdere vier albums. Het wiel wordt dan ook niet opnieuw uitgevonden door Devildriver maar een album hoeft niet grensverleggend te zijn om van te kunnen genieten. 'Beast' is gewoon een heerlijk, typisch DevilDriver album dat de liefhebbers van deze band met een gerust hart blind kunnen aanschaffen.