Before The Dawn - Decade Of Darkness

Before The Dawn - Decade Of Darkness

Label : Cyclone Empire | Archiveer onder gothic metal

Release type: Mini-CD

Vera : Bijna simultaan met het nieuwe album 'Deathstar Rising' dat op 25 februari uitkomt bij nieuwe broodheer Nuclear Blast, kregen we plots vanuit een andere richting ook een mini-cd te bespreken van Before The Dawn. Het Finse viertal met kernlid Tuomas Saukkonen (Black Sun Aeon, The Final Harvest, RoutaSiela) had namelijk voorheen getekend bij het Finse label Stay Heavy. Voor de rest van Europa had men een deal met het Duitse Cyclone Empire. Deze laatste brengen nu de mini-cd 'Decade Of Darkness' uit, een jaar nadat deze in Finland al in de schappen lag.

Om het wachten goed te maken doet men er wel een dvd bij met daarop het concert dat Before The Dawn gaf onder een stralend middagzonnetje op Summer Breeze 2009. Ik was daarbij en het zijn zeven nummers, maar verder kan ik er niets over vertellen, want dit hoort niet bij het promopakket. Dus beperken we ons tot de ep. Die gaat van start met drie nieuwe nummers. Zoals steeds is de kwaliteit hoog. 'Decade Of Darkness' begint met de cleane zang van Lars Eikind (één van mijn favoriete zangers, die me al zwaar imponeerde bij Winds, Age Of Silence en de stonerband Honcho) waarna Tuomas invalt met zijn vette grunts. Een knappe gitaarsolo ook. 'End Of Days' is een vlot nummer met vinnige leads. De zinssnede "first snow is starting to fall” valt op, want het nieuwe album begint met de intro 'The First Snow'. De muziek van Before The Dawn heeft een ijzig randje en past perfect bij dit winterseizoen. 'Insomnia' verwekt kippenvel. De gevoelige cleane zang doet me zelfs aan Antimatter denken. Beklijvend! Wat opvalt is dat de band hier nog gebruik maakte van toetsen, in dit nummer zwevende synthesizers. De rest van de mini-cd is gevuld met een studioversie en een live versie van 'Painless' en dat was de Japanse bonustrack van 'Deadlight'. Tot slot een live versie van de hit 'Deadsong' (dit werd gebruikt voor een videospel en op de Finse TV) en een symfonische versie van dat nummer. Dat betekent dat men er een heel ander nummer van maakt met klassieke piano, strijkers en enkel de prachtige, heldere vocalen van Eikind. Fans van melancholische dark metal - men pleegt het ook wel melodieuze doom/death te noemen - schaffen dit best samen met het nieuwe album 'Deathstar Rising' aan, zo ben je weer helemaal bij en kan je in beeld en geluid genieten van deze voortreffelijke band.