Serenity - Death & Legacy

Serenity - Death & Legacy

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Wim S. : In de regel ben ik wel geïnteresseerd in dingen afkomstig uit Tirol. Sorry, dat is geen goed begin van een serieuze recensie. Serenity staat voor sferische metal met de nodige progrock maar ook gothic invloeden. 'Death & Legacy' is de derde full length van de band en neemt de luisteraar mee op reis. Er wordt een muzikale ode gebracht aan belangrijke figuren uit de historie. Zo wordt een verhaal verteld over Columbus, over Koningin Elizabeth maar komt bijvoorbeeld ook de grote versierder Casanova aan bod. Die geschiedkundige verhalen worden verpakt in typische sferische metal waar onze eigen female fronted bands (Delain, Within Temptation) patent op hebben of bijvoorbeeld ook het Nightwish en Avantasia. Niks nieuws onder de zon maar het klinkt allemaal even verzorgd, strak, en bij vlagen lekker heavy.

In de bio wordt gesteld dat Serenity staat voor gitaar georiënteerde metal met orkestrale invloeden. Daar kan ik me grotendeels in vinden. Met dien verstande dat toch ook gesteld mag worden dat toetsenist Mario Hitzinger een behoorlijke vinger in de muzikale pap van de band heeft. Zijn partijen bepalen voor een groot deel de overall sound van de band. Er staat een enkele up tempo track op deze schijf ('Far From Home', 'Beyond Desert Sands') maar bijvoorbeeld ook zeer fraai gearrangeerde vrij rustige metal songs (de bombast van 'State Of Siege' of het semi-akoestische 'Changing Fate' en afsluiter 'My Legacy'). Het klinkt allemaal even fraai en verzorgd maar toch doet het mij niet veel. Het is te plastisch, te glad, te overgeproduceerd, te weinig sprekend. Voor mij althans. Ik kan me voorstellen dat er legio mensen zijn die in vervoering raken van de muziek van de band, Fans van bijvoorbeeld Delain moeten deze plaat zeker even checken, ook omdat Charlotte Wessels nog een duet aangaat met zanger Georg Neuhauser. Dat doet hij overigens ook met Ailyn van Sirenia en Amanda Sommerville die we onder andere kennen van haar bijdragen voor Epica en Kiske. Neuhauser heeft een goede stem met een licht, niet echt storend, Duits accent. De band gaat door Europa touren in het voorprogramma van Delain dus je hebt waarschijnlijk kans genoeg om de band live aan het werk te zien. Fans van het genre moeten dat maar eens doen.