Yngwie Malmsteen - Relentless

Yngwie Malmsteen - Relentless

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het gezegde "beter laat dan nooit gaat zeker op voor de recensie van het nieuwe album 'Relentless' van Yngwie Malmsteen, daar deze plaat reeds in november van vorig jaar op de markt kwam en pas in het februari nummer van uw (hopelijk favoriete) periodiekje voorzien wordt van een stukje proza. Yngwie's voorgaande album 'Perpetual Flame' liet mij met erg gemengde gevoelens achter. Ik was zeer te spreken over het briljante gitaarspel van de heer Malmsteen himself, die zoals gebruikelijk weer de pannen van het dak speelde. Ik was echter veel minder positief over de zeer matige productie van 'Perpetual Flame' en de mismatch tussen de pure heavy metal zanger Tim 'Ripper' Owens en het bluesy hard rock materiaal dat Yngwie uit zijn mouw schudt.

Eigenlijk kan ik voor 'Relentless' hetzelfde verhaal nog een keer afsteken, want andermaal laat de productie erg te wensen over. De zang, die toch al niet het meest sterke punt is, verzuipt in het instrumentale geweld en dat draagt niet echt bij tot enorm veel luisterplezier. Verder vraagt dit materiaal gewoon om een zanger met meer blues en soul en hierdoor komt Tim Owens gewoonweg niet tot zijn recht. Hij zingt zeker beter als Yngwie zelf, die zonodig ook weer eens de lead zang voor zijn rekening moest nemen op 'Look At You Now', maar ik hoor hem veel liever in een traditionele metal band. En eigenlijk is dus het bij tijd en wijle weergaloze gitaarspel van Yngwie andermaal het beste wat 'Relentless' te bieden heeft. Dat vergoedt veel, maar kan niet voorkomen dat ik 'Relentless' zeker niet tot mijn favoriete Malmsteen-platen zal rekenen. Dat blijven toch 'Attack!', 'Trilogy' en vooral het door Joe Lynn Turner ingezongen 'Odyssey'!