Benedictum - Dominion

Benedictum - Dominion

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Dit derde album van het Amerikaanse power metal gezelschap Benedictum is n van de platen waar ik het meest naar uitgekeken heb. Voorgangers 'Uncreation' en 'Seasons Of Tragedy' waren beiden geweldige albums, waarvan met name laatstgenoemde een onuitwisbare indruk op me heeft achtergelaten. Zou 'Dominion' ook die impact kunnen hebben?

Na de CD erg vaak te hebben beluisterd, kan ik hier alleen maar bevestigend op antwoorden en bewijst Benedictum andermaal een fantastische band te zijn. Ik moet wel zeggen dat het bij 'Dominion' iets langer duurde alvorens ik gegrepen werd door het geoffreerde song materiaal, want de traditionele recht-toe-recht-aan metal die op 'Seaons Of Tragedy' de boventoon voerde is door de toevoeging van wat meer experimentele elementen wat minder toegankelijk geworden. Het is dus meer een groei-plaat geworden dan dat voorganger 'Seaons Of Tragedy' was, maar als je het album de tijd geeft om zich in je systeem te nestelen zul je ondervinden dat 'Dominion' zeker niet onderdoet hiervoor. Daar zijn nummers als 'Dominion', 'Epsilon', 'The Shadowlands' en 'Dark Heart' gewoonweg te goed voor, maar eigenlijk geldt dat voor het gehele album. Ook de akoestische bonus-track 'Sanctuary' weet te overtuigen, terwijl de traditionele cover, ditmaal van Rush' 'Overture/The Temple Of Syrinx', ook weer zeer verdienstelijk wordt neergezet. Evenals op beide voorgangers zijn gitarist Pete Wells en zangeres Veronica Freeman degenen die het meest prominent aanwezig zijn, de eerste door zijn fabuleuze gitaarspel en de laatste door haar geweldige power en veelzijdigheid. Klasseplaat!