Shakra - Back On Track

Shakra - Back On Track

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : De Zwitserse rockers van Shakra zijn zeker geen onbekende tussen de fans van melodieuze hardrock en heavy metal. In twaalf jaar tijd heeft de band zeven studioalbums, een live album en een DVD uitgebracht, talloze optredens gedaan en uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het genre. Al sinds het vijfde studioalbum, 'Rising' uit 2003, was zanger/frontman Mark Fox de stem en het gezicht van Shakra en laten we eerlijk zijn; hij deed zijn werk voortreffelijk. Toen Fox de band na het geweldige 'Everest' verliet, vreesde ik dat Shakra nooit meer hetzelfde zou zijn.

Een nieuwe zanger werd gevonden in de nog onbekende John Prakesh en men ging werken aan een nieuw album. Ik had de band echter nog niet live gezien met Prakesh en had dus geen idee wat me te wachten stond. Wel nu, de achtste studioplaat, 'Back On Track', is eind deze maand een feit en laat ik het maar zo zeggen: een beter titel voor het album hadden ze niet kunnen bedenken! Al vanaf de opener 'B True B You' gaat men stevig te werk en laat horen geen millimeter van hun muzikale koers verwijderd te zijn. Het zwaardere gitaargeluid die men op 'Everest' liet horen is wederom volop aanwezig en de song rockt heerlijk los! Zodra Prakesh zijn strot opzet veegt hij alle vragen en twijfels finaal van tafel met zijn prachtige stem en sterke zangprestatie. Zijn stem toont veel gelijkenissen met die van Fox. De ietwat schorre klank die Fox's stem kenmerkte en al jaren een stempel was op Shakra's muziek horen wij gelukkig ook terug bij Prakesh. Begrijp me echter niet verkeerd, want de beste man is zeker geen Fox-kloon en zijn stem heeft zijn eigen karakter, charisma en charme! Bovendien is zijn stem iets lager en geeft de songs daardoor een stevigere karakter. Dat past dan ook perfect bij het album's karakter, die over het algemeen - en zeker voor Shakra-begrippen - een aardig hard is uitgevallen. Luister bijvoorbeeld naar stevige rockers zoals de titeltrack, 'I'll Be', 'Brand New Day' of het prachtige 'Crazy' en kijk zelf maar of het mogelijk is om stil te blijven zitten. De heren hebben echter ook een groot talent voor ballades en die krijgen we in 'When I See You', 'Yesterday's Gone' en de prachtige 'Lonesomeness'. Ook hierbij laat Prakesh geen enkel steekje vallen en bewijst zich volledig.

'Back On Track' is wederom een lekker divers plaatje geworden en heeft alle typische Shakra elementen. De fans zullen dan ook zeker niet teleurgesteld zijn en kunnen het album zonder een seconde na te denken aanschaffen. Dankzij de stevigere karakter van het album is de commerciƫle gehalte nog meer gedaald, wat mij persoonlijk goed bevalt. Alles bij elkaar is dit ongetwijfeld Shakra's sterkste album tot nu toe. Het jaar is nog maar net begonnen en ik heb al een potentiƫle kandidaat voor mijn top tien!