Omnium Gatherum - New World Shadows

Omnium Gatherum - New World Shadows

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : 'New World Shadows' is het vijfde album van de Finse melodieuze death metal act Omnium Gatherum en het eerste dat verschijnt via Lifeforce Records. Ook op het nieuwe album staat de melodieuze death weer voorop, maar als je op zoek bent naar de recht-toe-recht-aan benadering waarbij het gas er rcksichtslos vol op gaat, ben je bij dit Finse vijftal aan het verkeerde adres.

'New World Shadows' kenmerkt zich door de melodische benadering met enorm diepe, krachtige zang; dit laatste zorgt ervoor dat de tracks continu een randje van brutaliteit kennen en nergens vervallen. De ontwikkeling van de vocalen, zoals die al merkbaar was op 'The Red Shift' (2008), wordt op dit album doorgetrokken. Hoewel het vooral de zware vocalen van Jukko zijn die de boventoon voeren, worden bepaalde tracks ('New World Shadows', 'Deep Cold') het afgewisseld met emotionele, fraaie heldere vocalen. De negen tracks, die samen goed zijn voor ruim 50 minuten, staan vol met pakkende, slepende melodielijnen, een dikke laag progressieve elementen, zwaarte, emotie en complexiteit. De typische Finse atmosfeer, die we van zoveel andere acts (Amorphis, Insomnium) kennen, zorgt het voor een lekkere brok melancholie. Persoonlijke favorieten tref je aan in 'Ego', 'New World Shadows' (waar kwam die samenzang aan het eind van het nummer plots vandaan?), 'Soul Journeys', het instrumentale 'Watcher Of The Skies' en afsluiter 'Deep Cold'.

'New World Shadows' pakt zeer gebalanceerd, afwisselend en aansprekend uit. 2011 kent voor de liefhebbers van gevarieerde, sfeerrijke melodieuze death in de vorm van dit 'New World Shadows' het eerste pareltje.