Necrophobic - Darkside

Necrophobic - Darkside

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Pim B. : Net als het elders in deze issue van Lords Of Metal besproken opnieuw uitgebrachte debuut 'The Nocturnal Silence' van Necrophobic werd hun tweede album oorspronkelijk door Black mark uitgebracht in 1997. Hammerheart verwierf de rechten en bracht het album in 2003 opnieuw uit en nu doen ze dat dus weer.

Binnen de band waren er destijds wat wijzigingen in de bezetting. Zanger Ander Strokirk had de band verlaten en zijn taak was overgenomen door bassist Tobias Sidegard. Vandaag de dag is Sidegard nog steeds als zanger actief en heeft hij zijn bas overgedragen aan Alex Friberg. Drummer Joakim Sterner is nog steeds van de partij maar gitarist David Parland heeft de band verlaten en is vervangen door twee gitaristen, Martin Halfdan en Sebastian Ramstedt. Die laatste zit nog steeds in de band. Parland is ten tijde van 'Darkside' niet helemaal van het toneel verdwenen want hij speelt nog een solo op het nummer 'Black Moon Rising'. Er is ook een gastrol weggelegd voor wijlen Jon Nödtveid van Dissection, die de zang op het nummer 'Nailing The Holy One' voor zijn rekening neemt.

Persoonlijk vind ik 'Darkside' het beste album van Necrophobic; meestal kies ik voor dit album als ik Necrophobic wil luisteren. Het is wat mij betreft dan ook één van de beste albums uit de Zweedse melodieuze death/black metal geschiedenis. Samen met bands als Dissection, Naglfar en Grotesque hebben ze de kruisbestuiving tussen death en black metal met veel melodie vorm gegeven. 'Darkside' is een album dat je gewoon niet mag missen.